הכתב הפרלמנטרי של "ישראל היום", גדעון אלון, יוצא לגמלאות לאחר 31 שנים ככתב בכנסת, מהן 14 שנים בשורות העיתון ועוד 17 שנים לפני כן בעיתון "הארץ".

כמה תובנות שלך על המצב הנוכחי?

"המצב הפוליטי שאנחנו נמצאים בו הוא מורכב ומסובך, אני לא אגיד שזה דבר שאין לו תקדים. היו שנים שבהן היו מצוקות בתחום הפוליטי לא פחות גדולות מאשר היום. דוגמא בולטת אפשר למצוא בהקמת ממשלת האחדות הלאומית ב-1984 שצריכה להיות מעורבות של נשיא המדינה חיים הרצוג כדי להקים ממשלה, אחרי ניסיון של שמעון פרס להקים ממשלה שלא צלח למרות שהיה כבר טקס חגיגי במליאת הכנסת".

המנהיגים של היום שונים ממה שאתה הכרת פעם?

"היום הייתי אומר שכל מי שטוענים לכתר הם אנשים שיותר חשוב להם האגו שלהם, הרצון שלהם לבלוט ולשלוט מאשר הנושא הממלכתי. אני זוכר ב-1984 ששמיר ופרס הקימו ממשלת אחדות היו ביניהם יחסים גרועים. בקושי היה הידברות ביניהם. אבל הם הבינו את חומרת המצב והקימו ממשלה משותפת למרות הקושי שבדבר כיון שהם פעלו משיקולים ממלכתיים ולא אישיים. היום המצב שונה".

איך אתה משווה את העיתונות של פעם לעיתונות של ימינו עם האינטרנט ורשתות החברתיות?

"היום המצב שונה לחלוטין מהמצב שבו הגעתי לכנת ב-1990. אז היה מספר מוגבל מאוד של כלי תקשורת. היו עיתונים כמו עיתון הארץ ודבר. היה ערוץ טלוויזיה אחד. היום כל אדם שמתעניין בפוליטיקה הוא בבחינת עיתונאי. התחרות היא מאוד גדולה בין כלי התקשורת משום שיש הרבה מאוד כלי תקשורת. העיתונאים הצעירים צריכים לעבוד מאוד קשה כדי להביא סיפורים, ודברים מתפספסים. ככה נוצר פייק ניוז".

היום יש חופש עיתונות?

"יש ואפילו גדול יותר ממה שהיה בעבר. גם הייצוג היום הוא נכון יותר. אז עיקר העיתונים הגדולים היו שייכים לשמאל והיום יש הרבה יותר".

מה הטיפ שלך למי שרוצה להיות עיתונאי?

"צריך תכונות של סקרנות, רצון לדעת, יכולת כתיבה. ויכולת טובה ליצור קשר עם אנשים. בן-אדם שיש לו את התכונות האלה יצליח".

יש אירוע אחד שסיקרת שהותיר בך חותם?

"זכור לי אירוע שבו חברי כנסת הצביעו פעמיים והתערבה המשטרה. ואז אמר מי שכיום הוא נשיא המדינה בחצי חיוך - 'אין חוק בתקנון שאוסר על חברי כנסת להצביע פעמיים'".

אפשר לסכם חמישים שנה בעיתונות?

"אחת המשימות הראשונות שאני מתכונן להקדיש להם זמן זה כתיבת ספר שבו אפרוש את כל מערכת היחסים בין העיתונאים לבין נבחרי הציבור. מה טיב היחסים ואיך הם נרקמים".