ולדימיר פוטין
ולדימיר פוטיןצילום: רויטרס

מייקל מקפול, ששירת כשגריר ארה"ב במוסקבה בין השנים 2012-2014, טוען כי ההחלטה של נשיא רוסיה פוטין לשלוח כוחות צבא גדולים לגבולות עם אוקראינה נובעת מרצון לבחון את תגובתו של ג'ו ביידן, אך עלולה להביא לפריצתה של מלחמה ביו מדינות אירופה לרוסיה.

בראיון לתחנת הרדיו BBC4 אמר מקפול כי מנהיגי העולם צריכים להיות "מודאגים מאוד" מהמצב באוקראינה, שעלול לטענתו להתדרדר במהירות למלחמת ענק.

בימים האחרונים העבירה רוסיה מעל ל-80 אלף חיילים לאזור אוקראינה, מחציתם הוצבו בחצי האי קרים בעוד החצי האחר לאורך הגבול המזרחי בסמוך לעיר דונבאס שם נמשכים הקרבות בשנים האחרונות.

"הנשיא הרוסי בהחלט בוחן את הנשיא ביידן במפגן כוח שמורט עצבים באירופה. המצב עלול להתדרדר בקלות לסכסוך, והתרחיש הגרוע ביותר הוא שצבא רוסיה יפלוש לאוקראינה במסווה של "שחרור דוברי הרוסית" במזרח המדינה, שהוא רואה כאזרחים רוסיים. אם זה יקרה, ממשלת אוקראינה והצבא האוקראיני יגיבו, אין לי ספק שהם יעשו זאת, ואז תהיה מלחמה באירופה בין שני צבאות אדירים", אמר מקפול בראיון הרדיו.

השגריר לשעבר גם העביר ביקורת על דבריו של מזכיר המדינה אנטוני בלינקן, שאיים כי פלישה רוסית לאוקראינה תגרור "השלכות ועלויות" ואמר כי האיום האמריקאי חייב להיות מפורש וברור יותר.

"על הבית הלבן להיות מפורש יותר בנוגע לתגובה במידה ורוסיה תתקוף את אוקראינה, על מנת לאפשר לפוטין לעשות חישוב מחדש לפני שיחליט לבצע צעד כזה. סנקציות כמעט לעולם אינן משנות את התנהגותו של פוטין לאחר המעשה, אך הן עשויות לשנות את החישובים שלו לפני שהוא יחליט לבצע צעד כלשהו", אמר מקפול.