להפוך כסף קטן להשקעה גדולה
להפוך כסף קטן להשקעה גדולהצילום: pixabay.com

השקעה בשוק ההון

רבים מאיתנו, במיוחד בתקופת הקורונה שסגרה אותנו בבתים, נמשכים להשקעה בשוק ההון – החל מאפשרויות מסחר עצמאיות שונות ועד ניהול תיקי השקעות. אם בגלל ההתקדמות הטכנולוגית המאפשרת לכל אחד מאיתנו לפתוח חיסכון פיננסי, ואם בגלל העובדה כי מחקרים שונים בתחום מצביעים על כך שלטווח ארוך שוק ההון הוא זירת ההשקעה היותר משתלמת מאגרות חוב ממשלתיות ונדל"ן.

השקעות קטנות

עד לא מזמן, ההנחה הרווחת הייתה כי בכדי לחסוך כסף בשוק ההון, אנחנו חייבים לצבור סכומים של מאות אלפי שקלים. ביסודה של הנחה שגויה זו, ייתכן ועומדת המחשבה כי שוק ההון הוא פלטפורמת מסחר המיועדת לעשירים בחליפות בלבד, כמו גם המחשבה כי לאחר קיזוז עמלות ומיסים, להשקעה של כסף קטן תהיה משמעות מינורית עד אפסית מבחינת תשואות. כאמור, הנחה זו מוטעית מיסודה, וכיום ניתן להשקיע במגוון אפשרויות גם סכומים קטנים יחסית.
באמצעות אפקט הריבית דריבית, גם השקעה של סכומים קטנים מצטברת לאורך זמן לסכום גדול (בתנאים שהריבית אינה אפסית).

אפשרויות ההשקעה

קופת גמל להשקעה היא מכשיר השקעה פופולרי למדי בשנים האחרונות. ניתן להפקיד בה עד כ- 71 אלף ₪ בשנה. במסגרת זו, הכסף מושקע במסלולי השקעות על פי בחירת הלקוח - ממסלולים בעלי סיכון נמוך (היכולים לייצר תשואה יחסית נמוכה בהתאם) ועד מסלולים בעלי סיכון גבוה (היכולים לייצר תשואה גבוהה בהתאם). החיסרון במוצר השקעה זה בא לידי ביטוי בכך שעל הלקוח להתאים לעצמו מסלול השקעה ואין מי שמלווה אותו, מייעץ לו ומנהל עבורו את ההשקעה באופן שוטף.

קרן השתלמות היא אפשרות חיסכון בפטור מלא ממס. במידה ואתם שכירים, תוכלו לפתוח חיסכון זה רק באמצעות המעסיק שלכם (שיידרש להפריש עד 7.5% מהשכר החודשי של העובד, ואילו העובד יידרש להפריש לפחות שליש מהפקדות המעסיק). במידה ואתם עצמאיים, תוכלו לפתוח חיסכון זה באופן עצמאי ולהפקיד עד 18,600 ₪ בשנה.

השקעה בקרנות סל מחקות מדד מהווה אפשרות השקעה נוספת לאלו מאיתנו המעוניינים לחסוך סכומים קטנים. בעוד שבסכומים כאלו הרווח ממניות ספציפיות יהיה די שולי בעוד שהסיכון נותר גבוה, הרי שבהשקעה במדדים לטווח הארוך, יחס הרווח-סיכון יהיה יותר משתלם.

בסופו של דבר, כדאי לזכור כי עדיף להשקיע בסכומים קטנים, מאשר לא להשקיע בכלל, ושיש אפשרות לעשות זאת במסגרת שוק ההון.