אף עין לא נותרה יבשה
אף עין לא נותרה יבשהצילום: דוברות בתי הדין

בית הדין הרבני האזורי בירושלים קיים הליך מרגש עד דמעות של "השבה ליהדות" רב דורית לצאצאי ניצולת שואה – סבתא, אם ונכדים.

ראשית הפרשה מסבתא רבה ניצולת שואה ששרדה את גיא ההריגה ועלתה לישראל עם קום המדינה יחד עם בתה בת השנתיים.

הילדה שבגרה נישאה לערבי מוסלמי מנצרת והמירה את דתה מיהודייה למוסלמית. כעבור עשרים שנה גם הבת-הנכדה נישאה לערבי, וילדה בן ושתי בנות.

ניניה של ניצולת השואה כולם נושאים שמות ערבים מובהקים ורשומים כמוסלמים בתעודת הזהות. אחת הנכדות, שסבלה ממערכת יחסים מתעללת, אזרה אומץ והחליטה לשוב ליהדות. היא פנתה לארגון "יד לאחים" שנרתם לסייע בנושא באמצעות מזכיר בית הדין הרבני האזורי בירושלים הרב משה ביטון.

ימים ספורים לאחר יום הקדיש הכללי לפני כשלושה חודשים הגיעו הסבתא בת ה-76, בתה ונכדיה להרכב בית הדין הרבני האזורי בירושלים בראשות הדיין הרב מאיר פרימן ושם גוללו את הסיפור המשפחתי.

הסבתא רבה ניצולת השואה הייתה כמובן יהודייה, ועל כן גם צאצאיה אמורים להיות יהודים. מאחר והסבתא המירה את דתה בפני בית דין שרעי הרי שעליה לעבור מסלול "השבה ליהדות".

אב בית הדין הרב פרימן החל בבדיקה מעמיקה של התהליך כדי לוודא שהסבתא רבה אכן הייתה יהודייה ונשא דברים על הסמליות של הגעתן לבית הדין דווקא בשבוע זה כדי לחזור למקורות היהודיים של הסבתא רבה ניצולת השואה.

בשבועות האחרונים ערך בית הדין בדיקה יסודית באמצעות משרד הפנים וגורמים שונים ולאחר שאומתו כל הפרטים זומנו הסבתא, האמא והנכדים לבית הדין ערב יום הזיכרון לטקס מרגש של השבה ליהדות.

לא רק הסבתא, האם והנכדים אלא גם אב בית הדין הרב פרימן ומזכיר בית הדין הרב ביטון דמעו מהתרגשות כאשר דווקא במועד זה באו שלושה דורות של יהודים ליהדותם.