כיפת הסלע
כיפת הסלעצילום: פלאש 90

מקור נוצרי קדום שהגיע לידי המזרחן ד"ר מוטי קידר מאשש טענה ולפיה כיפת הסלע אינה אלא כיפה שהובאה מכנסייה נוצרית שנבזזה על ידי מוסלמים בבעל-בק שבלבנון.

"מדובר בימי בית עומאיה, שלטון של משפחה איסלאמית ששלטה מדמשק על העולם האיסלאמי עד שנת 750 במשך כתשעים שנה", אומר ד"ר קידר על המידע שהגיע אליו מנוצרי ישראלי ומגל בן אברהם, סטודנט חוקר ישראלי, וממשיך: "הם רצו ליצור תחרות למכה על ידי יצירת מקום עליה לרגל חדש עבור המוסלמים כולם ולהעביר את המרכזיות האיסלאמית אליהם. לכן החליטו להפוך את הר הבית למקום עליה לרגל והיה צורך במונומנט מרכזי. חיש את הסלע אבל היו צריכים כיפה מעליו, אז הם הביאו-גזלו-לקחו כיפה מכנסיה בבעל-בק והביאו לירושלים".

בדבריו מדגיש ד"ר קידר כי לא מדובר באירוע נדיר בהיסטוריה המוסלמית. "זה לא מעשה יחיד מסוגו. גם המסגד של רמלה היה פעם כנסיה שהפכה על ידי המוסלמים למסגד. כך גם המסגד בדמשק וכך גם המסגד באיסטנבול שהיה כנסיה, כך גם בספרד, הרבה כנסיות הפכו למסגדים וכשהנוצרים כבשו את ספרד הם הפכו את העניין חזרה".

האם שילוב של מונומנטים נוצריים במסגדים אינם בעיה תיאולוגית עבור המוסלמים? מסתבר שממש לא וקידר מסביר: "אין בכך בעיה כי הנצרות אינה נחשבת לעבודת אלילים בעיני המוסלמים, והאיסלאם בא לעולם כדי להחליף את הנצרות והיהדות ולכן הוא יורש את כל מה שהיה נוצרי ויהודי".

קידר מציין בדבריו כי סיפורה של כיפת הסלע כמו גם סיפורים נוספים ברוח זו מוסתרים על ידי המוסלמים כחלק מהסתרת הסיפור ההיסטורי על בני עומאיה שביקשו להפוך את ירושלים לחלופה למכה ובשם מגמה זו קבעו את אל אקצה דווקא בירושלים. סעיד בן אל באטריק כתב במאה השלישית לאיסלאם על כך", מציין קידר וקובע כי "זה מידע ידוע. יש גם היסטוריונים מוסלמים שמתקיפים את בני עומאיה על כך שכל הסיפור של ירושלים הוא המצאה שלהם לקיעקוע המרכזיות של מכה".

עוד מוסיף קידר ומציין כי "הסעודים מאוד דואגים מכך שהפלשתינים הצליחו בחכמתם להפוך את ירושלים למרכזית בשיח המוסלמי יותר מאשר מכה, עד כדי כך שהעיתונות הרשמית בסעודיה מפרסמת מאמר שאל-אקצה במקור נמצא בסעודיה, בכפר גו'עראנה".

קידר מספר על סקר טוויטר אותו קיים בין כאלפיים מוסלמים ובו שאל האם הם מאמינים שאל-אקצה נמצא בעצם בסעודיה וכמעט שלושים אחוזים השיבו על כך בחיוב. האם לחשיפת הנתונים הללו בפני התקשורת ובציבוריות הכללית תהיה משמעות? קידר סבור שבטווח ארוך לדברים אכן צפויה להיות משמעות. "יש לזה משעות לאורך זמן. אם תהיה לאורך זמן ירידה בתפיסה האיסלאמית שאל-אקצה בירושלים אז הפלשתינים הם בקרב מאסף. כבר כעת הם שמים לב לכך שיש ירידה בעולם המוסלמי לגבי מרכזיות אל אקצה, ולכן אנחנו רואים את האירועים הללו".

עוד שאלנו את קידר אם המקור הנוצרי שמאשש את סיפור גזילתה של כיפת הסלע מכנסייה לבנונית שנבזזה אכן מחזק את הסיפור שעד כה לא זכה לפרסום וקידר מציין כי ניתן לשער שיהיו מוסלמים שיטענו כי הטענה מגיעה מכיוונם של נוצרים בעלי אג'נדה, אך כאשר בודקים מי היו ההיסטוריונים האמינים של האיסלאם מגלים שאלו דווקא נוצרים בני התקופה הקדומה, בעוד היסטוריונים מוסלמים היו תמיד נגועים בנטייה לאג'נדה כזו או אחרת ובהתאם היו הנתונים ההיסטוריים שפרסמו.