אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

תעשיית עיבוד הבשר התפתחה מאוד בשנים האחרונות. לצערנו ישנן גם הרבה בעיות זיופי כשרות בנושא הבשר.

מוצרים כמו נקניק, נקניקיות, המבורגר, קבב, קובה, קרפלך, קישקע - כולם מבוססים על בשר בקר, בשר הודו או בשר עוף טחון. על גבי הבשר מוסיפים חומרי גלם שונים ומשונים, כמו שאריות שומן בשר, עורות של הודו ועוף, פוספטים, ניטרטים, סוכרים, תבלינים, חומרי טעם, ריח וצבע, ועוד ועוד ועוד. לפעמים התוספות רבות כל כך, עד שהרבנים הפוסקים מתלבטים האם המוצר עדיין מוגדר כבשרי או שהוא נהפך להיות פרווה.

קציצות הבשר והעוף

כשאנו מכינים אותן ב"הכנה ביתית" - אנו יודעים בדיוק אילו חומרים אנו מוסיפים להן. אך למען האמת, די נדיר היום למצוא משפחה שטוחנת את הבשר לבד בבית, ובדרך כלל קונים את הבשר הטחון וממנו עושים את המאכלים האהובים וטעימים לילדינו.

מבחינה כשרותית - חשוב להכיר שישנן שתי אפשרויות לקנות בשר טחון:

בשר טחון טרי - כשקונים בשר בקצביה אנו בוחרים את מה שאנו רוצים, ויש לשים לב שהבשר הוא תחת כשרות שאנו סומכים עליה. המקפידים על בשר "חלק" צריכים לוודא שהבשר אכן כזה.

בשר טחון קפוא - בשר קפוא כולל שני מרכיבים שצריך לבחון: הבשר והתוספות המוזכרות לעיל. הבשר צריך להיות בהתאם לרמת הכשרות שאנו מקפידים עליה. לפעמים, הכיתוב המופיע על האריזה אינו ברור מספיק - מצד אחד, ההכשר הוא הכשר ברמת כשרות רגילה, אבל על גבי האריזה מופיעות הצהרות שלא תואמות את זה. למשל, כתוב "בשר חלק" או "חומר הגלם ממשחטה פלונית".

מידע שכזה לא תמיד ניתן לאמת (כבר ראינו בכושרות בשר שעל האריזה שלו נכתב שחומר הגלם נלקח ממשחטה כלשהי, למרות שהמשחטה נסגרה שלוש שנים קודם לכן). במקרה כזה, ראוי ונכון לפנות אל הרבנות הנותנת את הכשרות למוצר ולשאול על הסתירה המופיעה בין אישור הכשרות שלהם המופיע על האריזה לבין הכיתוב של המפעל.

יתכן שמקור הבשר אכן תואם להצהרה של המפעל, אך ישנן סיבות אחרות לכך שהרבנות לא נתנה הכשר מהדרין למוצר הזה. למשל, בעיה של חומרי גלם נוספים שאינם עומדים בסטנדרטים של כשרות מהדרין.
תשומת לב נכונה יכולה לפתור את הבעיה בקלות. בכשרות מהדרין - גם חומרי הגלם שמוסיפים לבשר יהיו ברמת כשרות מהודרת, ואילו ברמת כשרות רגילה - ברוב המקרים גם חומרי העיבוד או צורת ההשגחה יהיו ברמה נמוכה.

מכיוון שכאמור המוצר המעובד לא מכיל רק את רכיב הבשר עצמו, המלצתנו כפי שמופיעה ברשימת המומלצים היא לרכוש מכשרויות הדואגות לכל חומרי הגלם בכשרות גבוהה.

הרב משה כ"ץ הוא ראש מדור הלכה בארגון כושרות