דגל ישראל בכותל המערבי
דגל ישראל בכותל המערביiStock

רבים שואלים: מדוע סיבבה ההשגחה העליונה שמדינת ישראל תקום על ידי חילונים? האם לא היה עדיף שהיתה קמה על ידי אנשים יראים ושלמים?

אילו כך היה קורה, לא היה ערעור בדבר, ואילו כעת, רבים משלומי אמוני ישראל מתקשים לשמוח על הקמת מדינת ישראל, כי מקימיה וראשיה, שריה ויועציה אינם מתנהגים על פי תורה.

הרבה תשובות בדבר (כגון שחרדים לא עלו מספיק, שזה קבלן שעובד, לסמא את עינו של הס"מ, וכו') אוסיף עוד תשובה משלי:

כתוב בחומש דברים רק ט' בפרשת עקב

{ד} אַל תֹּאמַר בִּלְבָבְךָ בַּהֲדֹף ה' אֱלֹקֶיךָ אֹתָם מִלְּפָנֶיךָ לֵאמֹר, בְּצִדְקָתִי הֱבִיאַנִי ה' לָרֶשֶׁת אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת וּבְרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה ה' מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ: {ה} לֹא בְצִדְקָתְךָ וּבְיֹשֶׁר לְבָבְךָ אַתָּה בָא לָרֶשֶׁת אֶת אַרְצָם, כִּי בְּרִשְׁעַת הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה ה' אֱלֹקֶיךָ מוֹרִישָׁם מִפָּנֶיךָ, וּלְמַעַן הָקִים אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב:

כלומר, התורה מחדדת לנו, שירושת ארץ ישראל אינה מחמת צדקתנו ומעשינו הטובים. אדרבא, זו לא הסיבה לירושת הארץ. הסיבה האמיתית היא, לקיים את השבועה שה' נשבע לאבותינו, לאברהם, ליצחק וליעקב.

כדי שהדבר יהיה ברור, וכדי שנדע היטב ש"{ו} וְיָדַעְתָּ כִּי לֹא בְצִדְקָתְךָ ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ אֶת הָאָרֶץ הַטּוֹבָה הַזֹּאת לְרִשְׁתָּהּ, כִּי עַם קְשֵׁה עֹרֶף אָתָּה:" מביאה התורה בהמשך הפסוקים רשימה ארוכה של חטאים שחטאו ישראל.

לענ"ד,

אילו יהודים יר"ש היו מקימים את המדינה, הכל היו אומרים, שבזכות המצוות שהם מקיימים, בזכות צדיקותם ויושר לבבם, אנו יורשים את ארץ ישראל "בצדקתי הביאני ה'".

רצה הקב"ה לחדד שירושת הארץ היא מסיבה אחרת לגמרי: "לא בצדקתך", ורצה שגם אנחנו נדע זאת "וידעת כי לא בצדקתך", לכן מקימי המדינה היו בדווקא אנשים שאינם שומרים תורה ומצוות, אפילו מבעטים במצוות "עַם קְשֵׁה עֹרֶף", כדי שיהיה ברור שירושת הארץ היא מהטעם המשמעותי ביותר "לְמַעַן הָקִים אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר נִשְׁבַּע ה' לַאֲבֹתֶיךָ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב:".

ואותה שבועה שנשבע רבש"ע לאבותינו הקדושים "לזרעך נתתי את הארץ הזאת", כשם שהתחילה והתקיימה בחלקה של ארץ ישראל, בע"ה תתקיים בשלמותה בארץ ישראל כולה "כִּי אֶת כָּל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה רֹאֶה לְךָ אֶתְּנֶנָּה וּלְזַרְעֲךָ עַד עוֹלָם:".