צרעת מודרנית

הצרעת איננה רק מחלה פיזית אלא מחלה הנובעת גם מחיסרון רוחני. לכן עונשו של המצורע כולל עונש חינוכי כדי שיעשה 'חושבים' על התנהגותו

הרב שלמה סובול , ג' באייר תשפ"א

צרעת מודרנית-ערוץ 7
הרב שלמה סובול
צילום: גיא טייב

יש כמה סיבות הלכתיות מדוע אי אפשר בימינו לקיים את דיני הצרעת כפי שהם מופיעים בפרשיותינו שאותן נקרא השבת. אבל עם זאת פרשת תזריע מצורע היא רלוונטית מאוד לימינו, כי מהותה של הצרעת שייכת גם לדור שלנו, ואולי אפילו יותר מדורות קודמים.

הצרעת איננה רק מחלה פיזית רגילה, אלא היא מחלה הנובעת גם מחיסרון רוחני. זאת הסיבה שהצרעת מיוחדת לעם ישראל בלבד והיא מחלה שהאבחנה שלה היא באחריות הכוהנים. ה'צרעת' כשמה כן היא, היא מגיעה בגלל 'צרות עין', קינאה וחוסר פירגון לאלו שסובבים אותנו. לכן גם עונשו של המצורע, "בדד ישב מחוץ למחנה מושבו", איננו בא רק כדי למנוע הדבקות פיזית במחלה, אלא זה עונש חינוכי שכולל נידוי חברתי על המצורע כדי שיעשה ״חושבים״ על התנהגותו.

העולם המודרני והחברה המערבית מאדירים את התחרותיות ואת הרדיפה הבלתי מרוסנת אחר חומריות, וממילא מלבים את יצר הקנאה באחר. כולנו מוקפים בקמפיינים שמשכנעים אותנו שכדי להיות מאושרים אנו זקוקים לשבת על הכורסה המתכווננת היקרה ביותר, מחזיקים את הטלפון הנייד המשוכלל ביותר, תוך כדי צפייה בסרט במסך הפלזמה הגדול ביותר, שנמצא במרכזו של סלון מפואר בבית רב ממדים בשכונת יוקרה. כמו כן, כאשר אדם רואה שחברו זכה ב'אושר' הגדול הזה, והוא לא יכול להרשות לעצמו לחיות ברמה כזאת, זה גורם לו לקנא ולהיות צר עין ומתוסכל, עד כדי כך שזה עלול לגרום להשלכות גופניות ונפשיות קשות ואפילו למוות.

בימים אלו אנו נמצאים בתחילתן של שבתות הקיץ שבהם נהגו לקרוא בשבתות את המשניות של מסכת אבות. פרקי אבות מלמדים אותנו כיצד לחיות באמת חיים מאושרים. אחת ההדרכות שחז"ל מלמדים אותנו בפרקי אבות היא "איזהו עשיר? השמח בחלקו". האושר והעושר לא תלויים ברמת החיים החומרית שלנו, אלא תלויים ברמת החיים הרוחנית שלנו. אדם שמערכות היחסים הזוגיים, המשפחתיים והחברתיים שלו מתוקנים, הוא גם אדם מאושר, וגם אדם בריא יותר בגופו ונפשו.

כמובן שחיים חומריים נוחים הם דבר מבורך. גם אותם שיבחו חז"ל במסכת אבות ואמרו ש"דירה נאה וכלים נאים מרחיבים דעתו של אדם". אך אם נשים לב לדברי חז"ל אלו נראה שהם בכוונה השתמשו בביטוי "נאה" – כי אין צורך בדברים מפוארים אלא נאים. כמו כן הם הכוונה השתמשו בביטוי "מרחיבים" – כי האושר לא תלוי בדברים אלו אלא הם בונוס.

הילדים של היום נולדים לעולם שכבר קיימת בו הצרעת המודרנית. את היכולת שלהם ללמוד מהו אושר אמיתי הם יוכלו לספוג רק במשפחה, אם אכן נשכיל להוות מודל עבורם לצניעות ולשמחה על מה שיש לנו. זה קשה לצאת נגד הזרם העולמי, אבל זה אפשרי וזאת גם חובתנו כלפי ילדינו ועתיד עם ישראל והעולם.

הרב שלמה סובול הוא ראש מרכז רבני ברקאי ורב קהילת שערי יונה מנחם מודיעין