ניצחון של ביידן יחדד את הצורך של נתניהו להרוויח זמן עד הבחירות. נתניהו וביידן
ניצחון של ביידן יחדד את הצורך של נתניהו להרוויח זמן עד הבחירות. נתניהו וביידןצילום: עמוס בן גרשום, לע"מ

אכזבה רבה בירושלים ממה שמגדירים מקורות מדיניים בלתי רשמיים כ"התקפלות אמריקנית מוחלטת" בשיחות הגרעין עם איראן בווינה, כך מדווח העיתון 'ישראל היום'.

כלקח מהעימות החריף עם ישראל בשנת ‭ ,2015‬ ממשל ביידן מנסה למנוע הפתעות ומעדכן את ישראל במהלכים. עם זאת, פערי העמדות בין המדינות עצומים.

על פי המידע שהגיע לישראל, שש המעצמות ואיראן אכן קרובות לחתום על הסכם שיקבע כי הצדדים חוזרים להסכם הגרעין המקורי שנחתם ב-‭,2015 ‬ וממנו פרש הנשיא טראמפ ב-‭.2018 ‬

עם זאת, ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה, צרפת, גרמניה והאיחוד האירופי ישלימו עם הפרות שביצעה איראן בהסכם המקורי. כך, למשל, איראן לא תידרש להרוס את הצנטריפוגות החדשות והמתקדמות שבנתה, אלא ככל הנראה רק לנתק אותן.

גם מצעדים אחרים שמבחינה טכנית קשה להחזיר לאחור, המעצמות צפויות להתעלם. האמריקנים קיבלו באופן עקרוני גם את הדרישה האיראנית לפיצוי על הנזקים הכלכליים שנגרמו להם כתוצאה מהחלטת טראמפ לפרוש מההסכם.

בשלב זה טרם נקבע מנגנון פיצו, וככל הנראה הדבר ייעשה בדרך עקיפה. עם זאת, ההחלטה העקרונית היא לשוב להסכם הגרעין על כל המשתמע מכך.

בישראל מיישרים קו בכל הנוגע לסכנה הנשקפת מאיראן ולאי ההשלמה עם התגרענות עתידית של הרפובליקה האסלאמית.

שר החוץ גבי אשכנזי אמר ביום שישי במפגש מרובע בקפריסין עם שרי החוץ של יוון, קפריסין ונציג של איחוד האמירויות כי "איראן וארגוני החסות שלה גורמים לחוסר יציבות בסוריה, בלבנון, בעיראק ובתימן".

"איראן שואפת לרכוש נשק גרעיני וממשיכה לפתח טילים ארוכי טווח. אלה יהוו איום משמעותי על ישראל ושכנותיה. ישראל נחושה להגן על עצמה מפני כל ניסיון לפגוע בריבונותה ובאזרחיה. אנו נעשה כל מה שנדרש כדי למנוע מהמשטר הקיצוני והאנטישמי להשיג נשק גרעיני", דברי אשכנזי.

גורמים מדיניים הוסיפו כי ההבטחה האמריקנית להגיע "להסכם גרעין חזק יותר וארוך יותר" בעתיד אינה ברת השגה. על פי הגורמים הישראליים, "האמריקנים אולי רוצים להאמין שהם יגיעו בעתיד להסכם טוב יותר, אבל מרגע שיחזרו להסכם המקורי הם מאבדים את המנוף מול איראן, שאין לה כל אינטרס לשנות את ההסכם הנוכחי. ההבטחה הזו היא שקר או היתממות".

היום צפוי להתכנס הקבינט המדיני-ביטחוני על רקע ההודעה האיראנית לגבי ההתקדמות בהעשרה. בלשכת שר הביטחון בני גנץ לא השיבו אם יצטרף לישיבה, לנוכח עמדת היועמ"ש מנדלבליט כי בהיעדר שר משפטים מכהן, הקבינט המדיני-ביטחוני יכול להפעיל את סמכויותיו ולקבל החלטות רק במקרים דחופים וחיוניים כדי לשמור על עקרון הפריטטיות.