הרב יגאל לוינשטיין
הרב יגאל לוינשטייןצילום: חזקי ברוך

הרב יגאל לוינשטיין, ראש המכינה הקדם צבאית "בני דוד" ביישוב עלי, הוציא באחרונה חוברת חדשה תחת השם "מפת הדרכים למבוך הפוסטמודרני".

בחוברת מסביר הרב לוינשטיין את שלל המושגים שהגיחו לעולם בעקבות התנועה הפוסטמודרנית, ונותן להם פירוש הסבר היסטורי בשפה פשוטה.

"כולם מדברים על פוסט-מודרנה, שומעים מושגים. שומעים כל הזמן מילים כאלה כדברים מובנים מאליהם", אמר הרב לוינשטיין בשיחה עם ערוץ 7. "במשך שנה אנשים אומרים לי אנחנו באופן כללי מבינים את המילים אבל לא באמת מבינים מה הן אומרות עד הסוף".

לדבריו, "מהמון כיוונים מבקשים ממני לעשות סדר במושגים, אבל לא באופן אקדמי. לסדר את זה כמילון. ביקשו ממני לכתוב בשפה של בני תמותה. בעיקר על התהליך. המילים האלה הן לא תלושות, הן קשורות לאיזה תהליך תרבותי שמתרחש".

"הבעיה היא אלה שהם לא מודעים עד כמה ההשקפה הזאת משנה תודעה", אמר. "הרבה אנשים משתמשים במילים במסגרת הרצון להיות ישראלי, אנחנו מאוד אוהבים להיות 'אין'. היום כולם אומרים 'מגדר' ו'אחר', הם משתמשים במילים שבעצם בכל אחת מהן יש תודעת עולם תרבותי שמפורר את העולם היהודי. אפילו עוד לפני היהודי, דרך ארץ שקדמה לתורה, הפוסטמודרנה מפרק את היסודות האנושיים הבסיסיים וקל וחומר עולמה של תורה".

מטרתו של הרב לוינשטיין היא לתת כלים. "אני נותן כלים להבין את המהפכה התרבותית ואת השפה שהיא חלק מתהליך שינוי התודעה", ציין. "השפה היא אחד המרכיבים המרכזיים בשינוי התודעה ולכן כל כך חשוב להסביר מה עומד מאחורי המילים מבחינת תודעות, כי אחרת אנשים בעצם משתמשים במילים ומאבדים את התודעה שעומדת מאחוריה".

"בסוף אני גם מתייחס לעולמה של תורה", הוסיף. "אחרי שאני שם את העולם השמרני ואת העולם הפוסט מודרני זה כנגד זה, אני שם את עולמה של תורה ומסביר שאנחנו לא שמרנים ולא פוסט מודרניים. יש יסודות מתוך השמרנות, מתוך המודרנה, יש יסודות שאנחנו לוקחים מתוך הפוסט מודרנה ויש יסודות שהם לא זה ולא זה, אלא ארמון התורה ניצב מעל גבי שניהם".