בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: David Cohen/Flash90

בג"ץ דחה היום (ראשון) על הסף עתירה שהוגשה בדרישה לבטל את החלטת נשיא המדינה ראובן ריבלין להטיל את הרכבת הממשלה על בנימין נתניהו, וחייב את העותרים בהוצאות בסך עשרת אלפים שקלים.

השופטים כתבו כי לנשיא אמנם אין חסינות מוחלטת מעתירות נגד החלטותיו, אך הביקורת על החלטות אלו היא מצומצמת ביותר, ואילו העותרים, אשר יוצגו על ידי עו"ד דפנה הולץ-לכנר, לא ביססו את טענתם שלפיה נפל פגם בהחלטתו.

"העותרים לא ביססו כל עילה משפטית לבחינת שיקול דעתו של מקבל תפקיד ציבורי, ועל כן אין סעד שבדין שניתן לגזור לגבי החלטת חה"כ נתניהו לקבל על עצמו את תפקיד הרכבת הממשלה", נימקו.

"באשר לביקורת השיפוטית על החלטת הנשיא. לחוק יסוד: הממשלה קובע כי נשיא המדינה, לאחר שהתייעץ עם נציגי הסיעות בכנסת, יטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על אחד מחברי הכנסת שהסכים לכך", כתבו השופטים.

"הגם כי הסעיף האמור אינו מגדיר מהם הקריטריונים לפיהם יחליט נשיא המדינה על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, הרי שעצם החובה להתייעץ עם נציגי הסיעות מלמדת כי השיקול המרכזי האמור להנחות את הנשיא הוא סיכוייו של אותו חבר כנסת להרכיב ממשלה, לאור תוצאות הבחירות", ציין השופט מינץ שכתב את פסק הדין.

מקבוצת "מבצר הדמוקרטיה", שהגישה את העתירה לבג"ץ, נמסר בתגובה: "זו החלטה מקוממת ומדאיגה. ההחלטה בוחרת להתעלם מהטענות כבדות המשקל שהעלתה העתירה, לא עולה בקנה אחד עם פסיקות בג"צ, ונמנעת מהתמודדות עם הטענות הנורמטיביות שהעלו העותרים".

"במידה רבה, ההחלטה מרוקנת מתוכן את פסק הדין של 11 השופטים רק מלפני כשנה, אשר בו הם הבהירו כי ניתן גם ניתן לבקר את החלטותיו של הנשיא - במיוחד כאשר אף מועמד לראשות הממשלה לא השיג רוב של ממליצים ושיקול הדעת לגבי הטלת המנדט נתון באופן מוחלט לנשיא. זהו בדיוק המצב שאליו נקלענו בעקבות הבחירות הרביעיות, אך במקום להכיר בכך ולקיים דיון מעמיק במשמעות הטלת תפקיד הרכבת הממשלה על נאשם בשחיתות שלטונית חמורה - בג"ץ בוחר לעצום את עיניו. ההחלטה אף מתעלמת מקביעתה המפורשת של הנשיאה חיות לפני כשנה, ולפיה יש מקום לשיקולים לגבי טוהר המידות בהחלטת הנשיא".

עוד נמסר כי "מצער לגלות, כי ניבעים סדקים הולכים וגדלים במבצר המשפט, החיוני לקיומה של המדינה כמדינה דמוקרטית. וכי נורמות שנבנו כאן בעמל רב במשך 73 שנות קיומו של בית המשפט העליון נזנחות. אנחנו נמשיך להיאבק, גם בזירה המשפטית, נגד השחתת הנורמות הציבוריות ונגד כהונתו של נאשם בפלילים בראשות הממשלה".