אושר דרעי
אושר דרעי צילום: באדיבות המשפחה

רפי יוחאי, מנהל היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות ברבנות הראשית לישראל, סיפר היום (ראשון) כי משגיח הכשרות ביקר במסעדה שבה אכלה אושר דרעי ז''ל כמה שעות לפני שאכלה קינוח חלבי ונפטרה בשל אלרגיה.

במכתב תשובה לח"כ משה ארבל (ש"ס) כתב יוחאי כי "רובם ככולם של משגיחי הכשרות מתמסרים לתפקידם למען זיכוי הציבור. המשגיח ביקר במסעדה ובדק את חומרי הגלם מספר שעות לפני המקרה.

"אין ספק כי לא ניתן להישאר אדיש נוכח אירוע כה מצער של אובדן חיים בנסיבות המתוארות במכתבך ויש לרדת לחקר המקרה עד למיצויו מכל הזויות המתבקשות ובכלל זה הפן הכשרותי".

יוחאי ציין כי בשיחה שהתקיימה עם הרב המקומי והמשגיח עולה כי מדובר על מסעדה בשרית הנמצאת תחת השגחה מטעמם ברמת כשרות רגילה ולא למהדרין, על בסיס שיטת השגחה של "יוצא ונכנס" אשר אינה דורשת השגחה צמודה.

"במסגרת זו נערכה כפי הנמסר באותו יום ביקרות כשרות על ידי המשגיח על מנת לוודא את תוקף כשרות הרכיבים ודרכי היצור כמתבקש בשים לב למקורות כשרות הבשר ושאר הפרודוקטים המצויים במסעדה".

במכתבו מדגיש רפי יוחאי כי על פי נהלי הכשרות "חל איסור להגיש במסעדה בשרית קינוח חלבי. יחד עם זאת, נוכח העובדה כי המסעדה אינה פעילה מאז האירוע ומתקיימת חקירה לגביה על ידי הרשות המוסמכת, אין אפשרות לקבל את מלוא האינפורמציה על מנת למצות את התהליך. על אף שאני חש כי מכתבכם נכתב מתוך אכפתיות וסערת רגשות נראה כי לא היה מקום לקבוע כעובדה, כי מדובר על מעילה של מערך ההשגחה באמון הציבור ולהניח כי קינוחים חלביים הוגשו לעשרות מבקרים במסעדה טרם שהדבר נחקר כדבעי.

"כמובן שהנושא ייבדק לעומק ונקיטת האמצעים תתלווה לכך בכפוף למסקנות, אך יש לזכור כי רובם ככולם של משגיחי הכשרות מתמסרים לתפקידם למען זיכוי הציבור ולא כפי שהיה ניתן להבין חלילה מהמכתב''.

את מכתבו מסיים רפי יוחאי בדברי נחמה למשפחה על המקרה הטרגי בפטירתה של אושר דרעי ז"ל. "אגף הכשרות הארצי בשיתוף יחידתנו ימשיכו כאמור ללוות את הטיפול במקרה המצער על מנת לוודא סיום ההליכים במסגרת גבולות סמכותנו. המקום ינחם את בני המשפחה היקרה בתוך שאר אבלי ציון וירושלים ולא יוסיפו לדאבה עוד".

בארגון כושרות התייחסו לאירוע הטראגי ואמרו כי כאשר המשגיח נמצא בבית העסק רק שעה או שעתיים ביום, אי אפשר לבצע פיקוח הדוק על כשרות המקום. ''חשוב לדעת שמעטים בתי העסק בהם יש משגיח צמוד בכל שעות הפעילות, לרוב מדובר במקומות עם כשרות מהדרין מומלצת, באופן שגם כאשר יש חוסרים במהלך יום העבודה, המשגיח זמין לפתרון ולבדיקת הכנסת מוצרים בשעות לא שגרתיות.

''במקומות בכשרות רגילה משגיח של הרבנות מחוייב להגיע בכל בוקר לבית העסק, לבדוק את הסחורה שהגיע ולאשר אותה. לעשות ניקיונות לירק עלים לברור אורז וכדומה. מציאות של השגחה בת שעה שעתיים ביום לא מאפשרת פיקוח הדוק ומסתמכת פעמים רבות על בעל העסק שידווח על הכנסת חומרי גלם או נאמני כשרות במסעדה''.

עוד סיפרו בכושרות: ''בעבר הצענו מערכת ממוחשבת הפועלת דרך אפליקציה נוחה שבה בית העסק יעדכן בכל חריגה או חוסר למרכז שליטה, שם ידאגו שמשגיח תורן יתן מענה גם כשהמשגיח הקבוע לא נמצא. שדרוג מערכת הכשרות מחייב את כל הגורמים לפעול בצורה מאוחדת כדי שבעיות של חוסרים ותקלות שקורות יום יום במטבחים שונים יקבלו מענה אמין וזמין ממערכת הכשרות הממלכתית''.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו