כלב
כלבצילום: ISTOCK

בית המשפט למשפחה בנצרת קיבל בקשה שהגיש גבר נגד אשתו בנפרד, ובה ביקש מבית המשפט להורות לאשתו להוציא מהבית בו מתגוררים שניהם שני כלבים אותם הביאה האשה לאחר פרוץ הסכסוך ביניהם.

מדובר בבני זוג הנשואים למעלה משני עשורים, הגבר בא מבית דתי ואילו האשה שבאה מבית חילוני הפכה בעקבותיו לשומרת מצוות ובבית התנהל אורח חיים דתי.

עם זאת, לאחר פרוץ הסכסוך חזרה האשה בשאלה והפסיקה לקיים אורח חיים דתי, וכהמשך לכך הכניסה לבית בו מתגוררים כיום בני הזוג בחדרים נפרדים כלבה, ולאחר זמן מה כלב נוסף.

הבעל טען שהוא איננו מסוגל לחיות בבית בו שוהים כלבים, דרש להחזיר את הכלב השני לבעליו ואילו את הכלבה להחזיק קשורה מחוץ לבית.

השופט מחמוד שדאפנה קיבל כאמור את הבקשה, ולאחר שסקר את סוגיית החזקת כלב בבית על פי ההלכה היהודית ולהבדיל גם ע"פ הדין המוסלמי, קבע כי לא ניתן להכניס כלב הביתה ללא הסכמה הדדית של בעלי הבית.

"לא הוברר מספיק ע"י התובעת מדוע יש צורך להחזיק היום בשני כלבים, כאשר עד לאחרונה, ולאחר חיים משותפים של כמעט 24 שנה, לא היה בבית אף כלב, ואני דוחה את הטענה כי הכלבים משמשים הגנה וביטחון על התובעת מפני אלימותו של הנתבע על הסף", ציין השופט.

לדבריו, "עד היום ובחלוף חיים משותפים לתקופה כה ארוכה, התובעת לא הצליחה להוכיח כי אכן הנתבע נהג נגדה באלימות פיזית ומילולית כלשהי ולא הובאה מטעמה כל ראייה להוכחת טענה זו. התובעת לא צירפה לתביעתה כל ראייה או אסמכתא לכך, כי הנתבע הורשע בגין אלימות שהפגין נגדה. עוד יש לציין ולהדגיש, כי תלונת האישה האחרונה שהוגשה למשטרה כנגד הנתבע אף נסגרה".

השופט הוסיף כי "מאחר והצדדים הינם בעלים במשותף של הבית ולשניהם זכויות בבית, זכותו של הנתבע כבעלים בבית לדרוש לא להכניס כלב לתוך הבית. הדבר דומה להכנסת גבר זר לבית, כאשר אין חולק כי לבעל זכות למנוע זאת מהאישה".

"הצדדים ניהלו עד לפרוץ המשבר אורח חיים דתי ועד לאחרונה לא היה להם כלב בבית. הכנסת הכלב לתוך הבית בניגוד מוחלט לרצונו ולהסכמתו של הנתבע הינו מעשה לא מקובל ואין ליתן לו הכשר, ובפרט כאשר לא הוכח ע"י התובעת כי הכנסת הכלבים נחוצה והכרחית. כאמור אין שום מניעה לגדל כלב בתוך הבית, אולם התובעת לא הוכיחה צורך חיוני ונחוץ להחזקת שני הכלבים בתוך הבית", ציין השופט.

עם זאת קבע השופט שדאפנה בסיכום כי "ככל והתובעת סבורה כי יש להחזיק בכלבים ולא להרחיקם מהבית, אני מתיר לה להחזיק בכלבים מחוץ לבית בחצר האחורית בכפוף לכך ששניהם יהיו קשורים כל הזמן בשרשרות ולא תותר כניסתם לבית כלל וכלל".