ח"כ מיכאל מלכיאלי
ח"כ מיכאל מלכיאליצילום: חזקי ברוך

בראיון לערוץ 7 מסביר חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי מש"ס את ההיגיון שמאחורי יוזמת השר דרעי לקיום בחירות לראשות הממשלה בלבד.

להערכתו המציאות בה מדינת ישראל מדלגת בין מערכות בחירות הופכת אותה ליעילה מאוד בהכנת מערכת בחירות מסוג זה שבה אין מפלגות מועמדות וקמפיינים אלא רק מועמדים לראשות ממשלה. "מאחורי הרעיון הגאוני הזה עומדת יציאה מהפלונטר המורכב שאנחנו בו", קובע ח"כ מלכיאלי.

"כל מי שראה את ההתנהלות של הכנסת מבין שיש 65 מנדטים לימין אבל הם לא מתכנסים לממשלת ימין על מלא כדי להבטיח יציבות שלטונית. זה לא קורה בגלל שאלת כן ביבי או לא ביבי, מסתבר שיש עדיין אמירה סביב הנושא הזה למרות ההצבעה בבחירות ולכן בוא נלך לריבון, לעם, ובבחירות נאמר לו שיש אי אלו אי הבנות לגבי מה שהתכוונת, אז אנא, תחדדו את מה שאתם רוצים שיהיה, את מי אתם רוצים כראש ממשלה".

לטעמו של מלכיאלי לאחר בחירת ראש ממשלה תהיה יציבות שלטונית סביב המועמד הנבחר שלא ניתן יהיה להפיל אותו בנקל. "אמנם קשה לנהל כנסת כשאין לך 61, אבל אנחנו מאמינים שכאשר העם יגיד בצורה ברורה, ואנחנו מאמינים שזה מה שיקרה ברוב גדול, שרוצים את נתניהו, יתכנסו יותר חברי כנסת תחת הקואליציה שלו".

להערכתו של חבר הכנסת מלכיאלי ניתן יהיה להסדיר את סוגיית החקיקה הכרוכה במהלך שכזה במהירות רבה. זאת לנוכח תקדימים אותם ראה בתקופת כהונתו כחבר כנסת, ובהם "נעשו שינויים בחוקי יסוד גם בתוך יומיים. אם יחש רוב שמבין שזה הצעד היחיד כדי לבטל את טירוף מערכת בחירות נוספת, אפשר יהיה לעשות את זה".

מאחר ואת ההצעה מקדם דרעי מתוך ההערכה שרוב העם יצביע בעד נתניהו, ומאחר והמהלך יצטרך שינוי חקיקה המחייב רוב של 61 חברי כנסת, שאלנו את מלכיאלי מדוע שמתנגדי נתניהו יתמכו במהלך, והוא משיב שלהערכתו בגוש מתנגדי נתניהו ישנם גם בחרי כנסת שמבינים שהליכה לבחירות תשלח אותם מהכנסת חזרה הביתה ולכן הם יצביעו בעד המהלך שיותיר אותם בכנסת.

כשהוא נשאל אם מפלגתו מקיימת שיחות ומגעים עם מתנגדי נתניהו על הסכמה למהלך שכזה, הוא משיב ואומר: "אומר בזהירות שהחוק הזה לא הוגש כדי ליצור כותרות. אם הוא הוגש זה כי מאמינים שניתן להעביר אותו". להערכתו אחרי שהעם יאמר את דברו לגבי הרצון בנתניהו כראש ממשלה יהיו חברי כנסת שיצטרפו לממשלה בראשותו.