אילוסטרציה
אילוסטרציהiStock

בחודשים האחרונים אירעו מספר מתקפות מסתוריות על מתקני הגרעין האיראניים וכן על ספינות ושיירות נשק, כמו גם התנקשויות בבכירי תוכנית הגרעין ובראשם מוחסן פחריזאדה.

מאמר שפורסם ב"ניו יורק טיימס" חושף עד כמה גדולה המבוכה בקרב ראשי השלטון בטהרן, והחשש כי המודיעין הישראלי הצליח לשתול סוכנים רבים בנקודות הרגישות והסודיות ביותר של איראן.

כך, לדוגמא, מצטט ה"ניו יורק טיימס" את דבריו של ראש המרכז האסטרטגי של הפרלמנט האיראני שאמר כי "איראן הפכה למקלט למרגלים", בעוד מפקד משמרות המהפכה לשעבר קרא לבצע "שיפוץ כללי" במנגנון הביטחון והמודיעין במדינה.

כמה מהמחוקקים בפרלמנט האיראני גם דרשו את התפטרותם של בכירי הביטחון והמודיעין בעקבות סדרת ההתנקשויות והמתקפות המסתוריות שגרמו למבוכה עצומה בטהרן.

החשש הגדול ביותר בקרב ראשי השלטון הוא כי ישראל הצליחה לפרוס בתוך איראן רשת גדולה של מרגלים ומשתפי פעולה המתנגדים לשלטון האייתולות, וכי השלטונות אינם יודעים מהיכן תגיע ההפתעה הבאה. הבלבול באיראן הביא גם לכך שגם אירועים שאינם בהכרח תוצאה של פעולה מצד מדינה זרה, הופכים מיד לכר פורה לתאוריות קונספירציה וחששות רבים.

כך היה עם מותו של סגן מפקד משמרות המהפכה, מוחמד חוסיין-זאדה חג'אזי, שעל פי הדיווחים לקה בהתקף לב. באיראן מיד עלה החשד כי מדובר בפעולה מכוונת מצד ישראל. בכתבה של ה"ניו יורק טיימס" נכתב כי מסמך מודיעין ישראלי משנת 2019 נקב בשמו של חג'אזי כ"דמות מובילה" במאמצי פרוייקט דיוק הטילים של חיזבאללה ובבניית הכוח הלבנוני של איראן.

אחת הנקודות המרתקות בכתבה שפירסם ה"ניו יורק טיימס" נוגעת להצלחת המוסד להביא לישראל את ארכיון הגרעין האיראני. כתבי ה"ניו יורק טיימס" מצטטים בכירה במודיעין הישראלי לשעבר שטוענת כי על מנת לבצע פעולה כזו "היא ופעיל נוסף היו צריכים לנסוע ליד המתקן ולייצר משבר מפוברק כמו תאונת דרכים או התקף לב, כך שיוכלו לבקש עזרה משומרי המתקן, כך שתתאפשר להם גישה למתקן ובכך יצליחו לזהות את מערכת האבטחה שלו, ולאפשר לכוח אחר לנטרל אותו".

הכתבה גם מצטטת פרשנים צבאיים איראניים הטוענים כי בטהרן חוששים מאוד מנקמה גלויה בישראל, מאחר וזו עלולה להוביל למלחמה, צעד ממנו חוששים מאוד בטהרן, בעיקר כאשר המדינה שוקעת בתוך משבר הקורונה בצורה קשה במיוחד.