נתניהו במפגש עם נשיא צ'אד אידריס דבי
נתניהו במפגש עם נשיא צ'אד אידריס דביצילום: קובי גדעון / לע"מ

נשיא צ'אד אידריס דבי נהרג בקרב עם המורדים בצפון המדינה. כך הודיע היום (שלישי) הדובר של הצבא.

דבי בן ה-68 שלט בארצו במשך יותר משלושה עשורים. בנו של הנשיא, גנרל מהמט קאקה, ישמש בתפקיד מנהיג צ'אד הזמני.

הרודן נהרג יממה לאחר שהוכרז כמנצח בבחירות לנשיאות צ'אד שנערכו ב-11 באפריל, והיה אמור להתחיל את כהונתו השישית בתפקיד.

"נשיא הרפובליקה, ראש המדינה והמפקד העליון של הצבא נשם את נשימותיו האחרונות בזמן שהגן על יושרתה של האומה בשדה הקרב", אמר דובר צבא צ'אד, עאזם ברמנדאו אגונה, בשידור בטלוויזיה הממלכתית.

הוא הוסיף כי "מועצת המעבר הלאומית מבטיחה לעם בצ'אד שננקטו כל האמצעים כדי לשמור על שלום, ביטחון וסדר ברפובליקה".

בחודש ספטמבר 2020 הגיע הנשיא דבי לביקור בישראל, במטרה לקדם את שיתופי הפעולה והממשקים בין שתי המדינות. המשלחת נפגשה בין היתר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שרים נוספים.

בחודש ינואר 2019 נפגש ראש הממשלה נתניהו עם נשיא צ'אד אידריס דבי, וסיכם עימו על כינון יחסים דיפלומטיים בין המדינות אחרי נתק שנמשך מתחילת שנות ה-70 המוקדמות.

"זה ביקור היסטורי שבא בעקבות ביקור היסטורי אחר", אמר נתניהו בבירת המדינה האפריקנית - נג'מנה, "עכשיו אני מבקר בצ'אד בפעם הראשונה, צ'אד היא מדינה חשובה מאוד, ומאוד חשובה עבור ישראל. מה שקורה כאן הוא מסר לעולם כולו.

''אנחנו מבינים, אתם מבינים, וצריכים להבין שבנות בריתנו מבינות זאת. אנחנו מבטיחים את העתיד שלנו, של מדינותינו, וגם של אפריקה. זה מה שדיברנו היום". הוא אמר כי "יש הרבה מאוד שאנחנו יכולים לעשות היום - למשל בתחומי תרבות, מים, אוכל ואנרגיה. אנחנו מבטיחים לעמינו עתיד בטוח יותר, טוב יותר. יש לכם חזון בתור מדינה".