יתחסן במוצאי השבת הקרובה. נתניהו עם החיסונים הראשונים שנחתו בנתב"ג
יתחסן במוצאי השבת הקרובה. נתניהו עם החיסונים הראשונים שנחתו בנתב"גצילום: מארק ישראל סלם
פרטים חדשים על פריצת הדרך שהביאה להסכמי הרכש המקוריים בין ישראל לפייזר לפני כשלושה חודשים.

ב'ישראל היום' דווח כי ב-30 שיחות הטלפון שקיים רה"מ בנימין נתניהו עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלא, השתתף גם שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, שלאחרונה סיים את תפקידו.

דרמר קיים שיחות נוספות עם בורלא, כדי לשכנע אותו לבחור בישראל כ"מדינת ניסוי". בשיחות הועלו כמה נימוקים מרכזיים מדוע ישראל היא המתאימה ביותר מכל מדינות העולם לחסן בה את כלל האוכלוסיה לפני שאר העולם.

הם ציינו שבישראל יש מערכת מידע ממוחשבת עם ההיסטוריה הרפואית של כלל האזרחים 30 שנה לאחור. הם הדגישו את הפריסה המצוינת של קופות החולים כבעלות יכולת לבצע את תהליך החיסונים במהירות וביעילות, כפי שאכן קרה.

מרכיב משמעותי מאוד היה היותה של ישראל מדינה קטנה, אך לא קטנה מדי, כך שתוכל להיות מעין "מדינת מעבדה" עבור שאר העולם.

נציגי פייזר השיבו שבקריטריונים האלה עומדת גם אסטוניה, שהיא מדינה קטנה עם פריסה רפואית טובה ובעלת נתונים ממוחשבים על ההיסטוריה הרפואית של האוכלוסייה. כאן העלו נתניהו ודרמר שני טיעונים מנצחים: הם הדגישו שישראל מנוסה מאוד במצבי חירום, ולכן תוכל להגיב במהירות ובגמישות לכל מצב שעשוי להתפתח אם מבצע החיסונים ייתקל בבעיה. הנקודה הנוספת שהעלו, והיא שהכריעה את הכף, היתה גיוון האוכלוסייה בישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר למנכ"ל פייזר אלברט בורלא, "יש לך כאן אוכלוסייה שהמוצא שלה מ-100 מדינות שונות בעולם. במקרה של תגובה שלילית כלשהי לחיסון, יהיה מידע רפואי רב ומדויק על הקשר, ככל שיהיה, בין המוצא להשפעות החיסון".

הטיעון הזה שכנע את בורלא להמליץ בפני מועצת המנהלים של פייזר על ישראל, כמדינה שתחוסן לפני שאר העולם. בנוסף, כפי שאמר בראיונות הפומביים, בורלא התרשם מהאינטנסיביות שבה קידם נתניהו את רכש החיסונים, וכשהתעקש להעלות את עורכי הדין של הצדדים על הקו, כדי למנוע עיכובים משפטיים. גורמים ישראלים הדגישו כי ההסכם עם פייזר בכל מקרה לא כלל חשיפת מידע רפואי פרטי על מקבלי החיסונים, אלא רק נתונים כלליים על זיקות והשפעות בין החיסון למאפיינים אחרים.