רפי קפלן
רפי קפלןצילום: באדיבות המצולם

"רחוק מכפי שאנחנו עדיין רוצים ומצפים, אבל הרבה יותר מאשר חלמו, ומאשר ייחלו לנוף", כך הגדיר חנן פורת ז"ל את הצלחת ההתיישבות בישוב עפרה.

היום (ט' באייר) לפני 46 שנה (תשל"ה) נוסד הישוב עפרה שבעצם הינו ראשון היישובים בשומרון בין ירושלים לעפולה מאז שיבת ציון.

התאריך משתלב היטב בימים על סרגל הזמן של חודש אייר. בין ה' באייר ובין ימי מלחמת ששת הימים בה שחרר עם ישראל באמצעות צבא ההגנה לישראל את חבלי ארץ בנימין יחד עם שאר יש"ע ושטחי ארץ ישראל רבים.

אנשי עפרה השתדלו ומשתדלים עד היום לשמש דגם של ישוב קהילתי של ערכי תורה וציונות, אחריות לאומית, וחיי תרבות וחברה תוססים. דמויות מרכזיות וידועות בשטחי החינוך, ההתיישבות, התקשורת והחברה בין מייסדי עפרה ותושבי הישוב היום.

הישוב ידע שכול של פיגועים וחללי מלחמות, אך ידע לחבק את המשפחות השכולות ולהמשיך בעשיה מתוך אמונה גדולה.

זכיתי לארח את חנן פורת ז"ל במדרשת עפרה אותה ניהלתי תקופה מסויימת לציון שנת הבר מצווה של עפרה בשנת תשמ"ח. כשחנן הוזמן לדבר בסיום הופעה של הרב שלמה קרליבך ז"ל. דבריו של חנן השאירו על כולנו רושם גדול על אף השעה המאוחרת בה חנן אמרם.

בין היתר דרש חנן על שם הישוב עפרה, ועל אתחלתא דגאולה ועל האור הגדול שמאירים הישובים והישיבות בכל חבל בנימין המאירים את החושך ששרר בהרים אלו עד אז.

" זכינו וצמחה כאן איזו שהיא הויה יפה של בית, של ישוב, של חבל ארץ פורח", כך אמר, "רחוק מכפי שאנחנו עדיין רוצים ומצפים, אבל הרבה יותר מאשר חלמו, ומאשר ייחלו לנו, אלו שחשבו ש"לפנינו כאן איזה שהיא אפיזודה, של כמה נערים רוקמי חלומות שמשחקים על ההרים"

תוך דבריו ציטט חנן את מה שכתב הרב צבי הירש קלישר במכתבו לרב חיים אליעזר וקס: "אצלי כבר ברור שאם יקיימו ישראל שיתחילו לעבוד אדמת הקודש בסך ק"ל (130) משפחות שיהיה התחלת הגאולה גם כשלא יהיו ישראל ראויים לכך".

ב"ה חיות כיום בעפרה למעלה מ-750 משפחות ועם הבנייה והעשייה הברוכה כרגע שואפים להגיע בקרוב ל-1,000 משפחות.

בעזרת ה' נזכה לראות בהמשך התרחבות ההתיישבות בכל חבלי ארץ ישראל, ונזכה לקיום נבואת הנביא עמוס: "וְשַׁבְתִּי אֶת שְׁבוּת עַמִּי יִשְׂרָאֵל וּבָנוּ עָרִים נְשַׁמּוֹת וְיָשָׁבוּ וְנָטְעוּ כְרָמִים וְשָׁתוּ אֶת יֵינָם וְעָשׂוּ גַנּוֹת וְאָכְלוּ אֶת פְּרִיהֶם: וּנְטַעְתִּים עַל אַדְמָתָם וְלֹא יִנָּתְשׁוּ עוֹד מֵעַל אַדְמָתָם".