החיסון של Johnson & Johnson
החיסון של Johnson & Johnsonצילום: רויטרס

לאחר מספר מקרים בארה"ב ובאירופה של קרישי דם מהם סבלו אנשים שקיבלו את החיסון של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, הודיעה סוכנות התרופות האירופית כי "נמצא קשר אפשרי בין החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון לקרישי הדם".

עם זאת, הסוכנות ממליצה להמשיך ולהשתמש בחיסון מאחר ולטענת ראשי הסוכנות "היתרונות של החיסון עולים על הסיכון הנובע ממנו", אך להוסיף אזהרה למידע על החיסון.

בהודעת סוכנות התרופות האירופית נמסר כי חוקרי הסוכנות בדקו שמונה מקרים של קרישי דם מהם סבלו אזרחים בארה"ב שקיבלו את החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון, הניתן במנה אחת בלבד. אחד מהמקרים הסתיים במוות.

עד היום קיבלו בארה"ב מעל ל-7 מיליון בני אדם את החיסון החדש. לדברי חוקרי סוכנות התרופות האירופית כל המקרים של קרישי הדם התרחשו בקרב מחוסנים בני פחות מ-60, מרביתם נשים, כאשר מרבית קרישי הדם התגלו בבטן או במוח והתפתחו בתוך שלושה שבועות ממתן החיסון.

למרות הממצא המדאיג, בסוכנות ממליצים שלא לעצור את השימוש בחיסון, כפי שעשו מספר מדינות, אלא להוסיף אזהרה בנוגע לסיכון ממנו.

"נגיף הקורונה קשור לסיכון לאשפוז ומוות. השילוב המדווח בין קרישי דם וטסיות דם נמוכים הוא נדיר מאוד. היתרונות הכלליים של החיסון עדיין עולים על הסיכונים לתופעות לוואי. יש להוסיף אזהרה על קרישי דם חריגים עם טסיות דם נמוכות למידע על המוצר לחיסון, המופיע כתופעת לוואי נדירה ביותר", נמסר בהודעת סוכנות התרופות האירופית.

בשבוע שעבר המליץ מנהל המזון והתרופות בארה"ב, יחד עם המרכז הלאומי לבקרת מחלות ומניעתן, לעצור את השימוש בחיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון עד לבדיקת הקשר האפשרי בין קרישי הדם לחיסון החדש.