זאב קרומבי
זאב קרומביצילום: באדיבות המצלם

אחד התחומים בהם עלולים להתעורר עימותים בין בני זוג הוא תחום הניקיונות בבית. לא פעם נשים פונות לבעליהם היקרים ולילדיהם היקרים ומצפות שהם יעזרו עם העומס הבלתי נגמר של הניקיונות בבית.

יש כאלו שיש להן בעלים שעוזבים את כל ענייניהם כדי לעזור לנשים שלהן עם הניקיונות. אולם לא כל הבעלים הם כאלו. יש בעלים שכאשר הנשים שלהם מבקשות מהם עזרה, הם מתחילים להסביר ש-״חבל להשקיע כל כך הרבה זמן בניקיון הבית״. פעמים רבות, הבעל עונה כך, לא בגלל שהוא לא רוצה לעזור, אלא כי כך הוא כגבר רואה את הדברים.

מה אפשר לעשות בקשר לכך? ראשית, יש להבין שיש תחומים בחיי המשפחה שמאד משמעותיים לנשים, ויש תחומים אחרים שמאד משמעותיים לגברים. כך ברא אותנו בורא עולם. אם נצפה שניקיון הבית יהיה חשוב לבעלים שלנו כמו שהוא חשוב לנו, רוב הסיכויים שנזמן לעצמנו אכזבות ותסכולים. למרות זאת, זה לא אומר שהבעל שלנו לא יעזור לנו, אם רק נדע לבקש ממנו בצורה מתאימה (דהיינו, שמתאימה לו, ולא שמתאימה לנו).

איך אנו יכולות לעודד את הבעל שלנו לעזור לנו? ראשית, כדאי לזכור ש(רוב ה) גברים לא יודעים לנקות את הבית כמו נשים. לרוב הבעלים מאד חשוב שהבית יהיה נקי ומסודר, אולם לא לימדו אותם איך עושים זאת ולא לימדו אותם שזה מאד חשוב. בעלים בדרך כלל לא רואים בתחום הזה את אחריותם. הסיבה היא, שכאשר אימא שלך לימדה אותך איך מנקים את הבית, אבא שלו לימד אותו איך לומדים דף גמרא.

לכן, כדאי שתיקחי בחשבון ש(כנראה ש) אין מצב שבעלך ינקה את הבית כמו שאת מנקה. אחרי שתביני ותקבלי את העובדה הזו תוכלי לעשות חשבון מה עדיף עבורך. עומדות לפניך שתי אפשרויות: האחת, שהוא יעזור לך כמיטב יכולתו, והשנייה, שתנקי בעצמך... יש נשים שחושבות, נכון שבעלי לא יודע לנקות את הבית כמוני, אבל אני הרי יכולה ללמד אותו. הגישה הזו בעייתית וקרוב לוודאי כי שהיא רק תוביל למריבות ביניכם. את יכולה לנסות ״לשפר״ את בעלך ולנסות ללמד ולחנך אותו, אבל כדאי שתיקחי בחשבון שהניסיון הזה עלול להסתיים בכך שהוא עלול חפש כל דרך להתחמק מלעזור לך.

הדבר השני הוא, שאם את רוצה שהוא יעזור לך לנקות את הבית, תצטרכי לעודד אותו, גם אם הוא לא עשה עבודה שעומדת בדיוק בסטנדרטים שלך... למה כדאי שתעודדי אותו, ולא כדאי ש-״תלמדי״ אותו איך לנקות כמו שצריך? הסיבה היא, שאם תנסי ״ללמד אותו״ איך לנקות, זה כנראה לא יעורר אצלו רצון להמשיך לעזור לך. עדיף שתנסי להתעלם מכך שהוא לא ניקה כמו שאת היית רוצה שינקה, כדי שיהיה לו רצון להמשיך לעזור לך גם בפעמים הבאות.

כדי להדגים את התוצאות שגישה כזו עלולה להביא, נספר על אישה אחת שביקשה מבעלה שיעזור לה לנקות את ה-״פנלים״ בחדר שינה. אחרי שהוא קרצף אותם ברוב עוז היא אמרה לו שהיא עדיין רואה איזה לכלוך על אחד הפנלים. מכיוון שהוא לא הצליח להבין על מה מדובר, שניהם כרעו על בירכיהם, והיא הראתה לו מעט בטון שנשאר על הפנל מאז שבנו את הבית לפני 30 שנה. מאז הוא כבר לא עוזר לה... אם את רוצה שבעלך (והילדים) יעזרו לך בניקיונות הדרך להביא אותם לכך היא על ידי עידוד והכרת תודה.

______

זאב קרומבי הוא עובד סוציאלי ומטפל זוגי (MSW), מומחה להתמכרויות התנהגותיות (MA) ודוקטורנט בטיפול זוגי באוניברסיטת חיפה. להערות ושאלות 0547-822686 או [email protected]