ח"כ משה אבוטבול
ח"כ משה אבוטבולצילום: חזקי ברוך

מליאת הכנסת קיימה דיון מיוחד לרגל יום הרצל המציין את יום הולדתו של הרצל החל מחר (חמישי), י' באייר.

יו"ר הכנסת יריב לוין אמר בפתח הדיון: "חזונו של הרצל התגשם לא רק בעצם הקמתה של מדינת ישראל כבית לאומי לעם היהודי, אלא גם בדמותה של המדינה. ישראל היא מודל לחיקוי בעולם כולו ומהווה עד היום בית חם לעולים המגיעים אליה מכל קצווי תבל. הדבר היה נכון עם קום המדינה, והוא ממשיך להיות נכון ורלוונטי גם בעשור השמיני מאז הקמתה.

''חזונו של הרצל התממש, אולם מלאכה רבה עודה לפנינו על מנת להבטיח שמדינת ישראל תמשיך להתקיים ולהיות בית לאומי לעם היהודי כולו. בימים אלה של מחלוקות לא פשוטות בינינו, ראוי שנביט אל תמונתו של הרצל על קיר אולם המליאה''.

לוין הוסיף: ''ראוי שנזכור איזה חזון, אילו תעצומות נפש וכמה עמל נדרש כדי להגיע למדינה יהודית ריבונית בארצנו. בכוחנו, ובאחריותנו, להמשיך ולקיים את חזונו של הרצל, ולהבטיח שהמדינה שקמה בזכות פועלו וחזונו, תעמוד על תילה ותמשיך להוות בית לאומי ליהודי העולם כולו מדור לדור".

השר אופיר אקוניס מהליכוד אמר בנאומו כי ״דרך החרמות האישיים לא הייתה דרכו של הרצל. ברוח חזונו הציוני, כינוס הקונגרסים הציוניים שלמרות כל המחלוקות היסודיות והעמוקות בין הפלגים הרבים בתנועה הציונית, שידעו להתגבר למען המטרה הנעלה - הקמת המדינה. אני קורא מכאן היום בשם ממשלת ישראל, ובשם תנועתי - הליכוד, ממשיכת חזונו של הרצל - לכל הכוחות הציוניים, להתאחד בשעת מבחן למדינת ישראל, למען עתידה של מדינתנו״.

ח"כ אלעזר שטרן מי עתיד אמר במליאה: "אני רוצה לצטט מה הרצל כתב על מה אנחנו צריכים לבנות כאן: 'על האדמה העתיקה והיקרה הזאת בנינו לנו חברה חדשה חבריי ואנחנו לא מבדילים בין בני-אדם, אנחנו לא שואלים את האדם לאיזה גזע הוא שייך, לאיזו דת הוא שייך, הוא צריך להיות בן-אדם, זה הכול מבחינתנו. צוואתי לעם היהודי, התקינו את מדינתכם באופן שהזר ירגיש טוב בתוככם'.

''האם אנחנו דואגים לזה? האם אנחנו באמת דואגים לא כשאנחנו צריכים את זה לצרכים פוליטיים עכשוויים שהזר ירגיש טוב בינינו? אני לא בטוח. אני חושב שזה צו. אני חושב שאנחנו צריכים לעשות את זה, אני לא בטוח שאנחנו דוחפים כל הזמן, לא רק בזמן בחירות, שכך יהיה", הוסיף שטרן.

ח"כ גדעון סער מתקווה חדשה אמר כי "בניגוד לתפיסות הרווחות בחלקים מהציבור כאילו הציונות של הרצל הייתה מנותקת מהיהדות, הרצל הבין היטב את הזיקה ההכרחית ביניהן".

במהלך הדברים השמיע ח"כ משה אבוטבול קריאות בניינים בנושא וציין בין היתר שהרצל לא מל את בנו, ח"כ גדעון סער הגיב לדברים ואמר: "היו גם כאלה בזמן אמת שהתנגדו לציונות וגרמו לאיחור טרגי בהצלת יהודים מהתופת בזכות אותן תפיסות ששללו את הציונות גם אז. גם אז היו כאלה שצעקו את הצעקות האלה וזה גרם דבר טרגי לעם היהודי, ויש כאלה שאפילו לא למדו את הלקח. לא למדת דבר וכנראה שגם לא תלמד, אתה בא כל שנה להפריע ביום הרצל, כנראה שאתה רואה בזה את אחד מהיעודים הפרלמנטרים שלך".

בהמשך הסביר אבוטבול את התפרצויותיו: ''סער ושטרן ניסו לצבוע את הרצל כאוהב תורה ולומדיה. הזכרתי את העובדה שהרצל הציע להתנצר בהמוניות כפתרון ליהודים, שם עץ אשוח בביתו, קרא לכלוא את הרבנים בבית כנסת, ואף לא מל את בנו. האמת המפורסמת עיצבנה את גדעון אך עובדות לא משקרות. ש״ס תמשיך להדגיש ולשמור על הצביון היהודי בישראל''.