להכיר את השכנים
להכיר את השכניםצילום: יגאל דילמוני

סעודת איפטר מיוחדת התקיימה בחברון, מתנחלים ותושבי חברון ערבים סעדו יחד באירוע נדיר עליו סיפר יגאל דלימוני מנכ"ל מועצת יש"ע שהשתתף בסעודה.

כשהוא מתבקש לספר על האירוע פותח דילמוני בנקודת מבט רחבה יותר הנוגעת להקשר הכללי של האירוע: "חברון זו עיר של חיבורים. בהרבה מקומות בארץ רואים שיש סכסוכים של ערבים כלפי יהודים, ובחברון אנחנו מגלים סוג של שפיות ויחסים הדדיים, יחסי קרבה והבנה שחיים זה לצד זה".

"מי שארגן את האירוע הוא אבי צימרמן, תושב אריאל העומד בראש לשכת המסחר של יהודה ושומרון, ארגון שמקדם שיתופי פעולה כלכליים, שלום כלכלי מתוך הבנה שישראל היא הריבון הבלעדי באזור הזה", אומר דילמוני.

הצד הפלשתיני בסעודה היה מורכב ממספר חמולות ומשפחות כאשר המרכזית והמארחת בהם היא חמולת ג'עברי המפורסמת. "חמולת ג'עברי מובילה קו נגד הרשות הפלשתינית המושחתת ומקיימת יחסי קרבה ועבודה משותפת עם הישראלים גם מקרב הישוב היהודי בחברון, אבל גיליתי שזה לא רק הם ויש עוד חמולות ומשפחות, ויש הרבה עסקים משותפים לישראלים ופלשתינים בתוך חברון. ביקרתי במתחם תעשייתי גדול בבקעת הירדן שמקימים אותו יחד יזם ישראלי ופלשתיני. יש הרבה שיתופי פעולה עסקיים בחברון. אולי מעיר האבות, העיר של אוהל אברהם, תצא הבשורה".

על האירוע עצמו מספר דילמוני: "הוזמנו לארוחת איפטר, ראש מועצת אלקנה, ראש מועצת אפרת, הרב הלל הורוביץ, נועם ארנון ועוד קבוצה של אנשים. הגענו ליד בית השלום ומשם אספו אותנו כלי רכב של משפחת ג'עברי. הגענו למרכז אירוח של המשפחה, עלינו לקומה השנייה ושם היו שולחנות ערוכים מחולקים לשניים, חלק אוכל חלל (על פי הכשרות המוסלמית) וחלק אוכל כשר שהגיע מקרית ארבע".

"היו 15 מארחים ממשפחת ג'עברי. ישבנו לאכול, התחיל דיאלוג והתבקשנו לדבר. נשאנו דברים ותיארנו את החוויה של כל אחד על הישיבה הזו. מתוך כך התפתח שיח. בדברים שנשאתי אמרתי שזה אירוע "פותח ראש" ומעורר מחשבה על עד כמה אנחנו מכירים את השכנים שלנו. יש מאבק על הארץ, אבל יש כאן גם שכנים שצריך להכיר את התרבות והחיים שלהם. אמרתי שאני כבר בן חמישים וזו הפעם הראשונה שאני משתתף בסעודת איפטר. אנחנו מגיעים למקומות אקזוטיים בעולם אבל לא לשכן שחי איתנו".

מוסיף דילמוני ואומר כי "אולי אירוע כזה, שהוא קטן עם חמישים איש, לא יחולל שינוי דרמטי, אבל אולי הוא יהיה הניצן הקטן שיגדל ויהפוך לשדה גדול".

אם למישהו נדמה היה שהמפגש בחלקה הערבי של חברון התקיים בחשאי ומבלי שאיש ידע עליו, הרי שהמציאות הפוכה: "נסענו ברחוב המרכזי וראו אותנו אנשים מהחלונות. הם לא מפחדים ולא מסתירים את זה. הם אישרו לפרסם גם בתקשורת חו"ל. אמנם יש כמה אנשים שהעדיפו לא להיות בתמונות מסיבותיהם, אבל חלק הארי של מי שהיו שם אמרו שהם לא חוששים ומאמינים בזה".

ממשיך דילמוני ואומר: "הרש"פ המושחתת עושה נזק גם להם, הם נלחמים נגדה ולא יתנו לה להרוס להם את החיים. זה דבר שצריך לשים לב אליו בדרך להחלפת הרשות הפלשתינית שגם חיה בזכותנו, גם פוגעת בנו וגם מושחתת שלוקחת את הכספים של הערבים".

דילמוני מעיר ומציין כי חיים משותפים של יהודים וערבים היו גם בעבר ואולי הגיעה העת לשחזר את ימי קדם הללו. "הצעתי שהגיע הזמן שנלמד ערבית. מחסום השפה בעייתי. הם מבינים עברית יותר מאשר אנחנו יודעים ערבית. זו פעולה אחת שצריך לקחת מאירוע כזה".

עוד הוא מספר כי "במפגש היה גם מפגש זום עם משקיעים בארה"ב שרוצים להשקיע בחברות שנמצאות ביהודה ושומרון ומקדמות שיתופי פעולה כלכליים. זה רווח נוסף לאירוע".

חלק ממשתתפי האירוע
חלק ממשתתפי האירועצילום: יגאל דילמוני