חסידות גור. ארכיון
חסידות גור. ארכיוןצילום: Yonatan Sindel/Flash90

ניצחון לחסידות גור: שופטת ביהמ"ש השלום בחיפה ג'אדה בסול דחתה את בקשת צו ההרחקה שהגיש עקיבא גרינצייג נגד שנים מחשובי החסידים בטענה כי הם מהווים עבורו סכנה.

כזכור, לפני מספר חודשים נקלע גרינצייג לעימות בבית המדרש הגדול של החסידות בירושלים, כשבין היתר הוא ריסס גם מדמיע כנגד מספר חסידים.

לטענתו הוא פעל כך לאחר שהותקף על ידם, אך בגור הכחישו מכל וכל את גירסתו תוך שהם מציינים כי גרינצייג פעל על מנת להתסיס ולעורר פרובוקציה לאחר שפרש מהקהילה.

בהמשך הגיש גרינצייג בקשה לצו הרחקה כנגד שניים מחשובי החסידות בטענה כי הם מסיתים נגדו ומהווים עבורו סכנה.

בית המשפט קיבל את עמדת החסידות ודחה על הסף את בקשתו של גרינצייג, במה שמהווה מבחינת חסידות גור הוכחה לכך שהפעילות שלו היא רדיפה נטולת כל ביסוס עובדתי וענייני.

ביהמ"ש דחה את הבקשה על הסף תוך שהוא מציין כי "הן הבקשה המקורית והן הבקשה המתוקנת, הוגשו ללא תמיכתן בתצהיר ערוך כדין וללא כתב ערובה, ואכן די בנימוק זה כדי להביא לדחיית הבקשה".

"יתרה מכך, בדיון שהתנהל לפניי היום, העלו המשיבים גם בתגובה אשר הוגשה עובר לדיון, מס' טענות, שיש בהן כדי להביא לדחיית הבקשה על הסף, לרבות טענת השיהוי, וכן, הטענה כי הן המשיבים והן המבקשים למעשה, הם קבוצה בלתי מוגדרת של אנשים, דבר הנוגד את הוראות החוק הספציפי".

בהכרעה מצוין עוד כי "בנוסף, חלק רב מהסעדים שהמבקש עותר להם במסגרת בקשתו, אינם מסוג הסעדים המתאימים להליך זה של צו נגד הטרדה מאיימת, כאשר ברקע קיימת מחלוקת בתוך הקהילה, כפי שהוסבר הן על ידי המבקש, והן על ידי המשיבים עצמם".

"נדמה כי היקף המחלוקת האמור והסעדים המבוקשים, אינם מתאימים להליך של צו נגד הטרדה מאיימת, ומאחר והבקשה הוגשה שלא בהתאם להוראות התקנות, אף לאחר תיקונה, הרי שדין הטענה של המשיבים להתקבל, כך שיש להורות על דחיית הבקשה על הסף", כך השופטת.

השופטת חתמה את דבריה ואמרה כי "כולי תקווה כי המחלוקות בין הצדדים יוסדרו ברוח טובה, ללא אלימות, ללא צורך בנקיטת הליכים משפטיים נוספים".

בחסידות בירכו על הפסיקה וציינו כי "היא מוכיחה מעל לכל ספק כי טענותיו של גרינצייג הפועל בשמם של אנשים שמתנכלים לחסידות – שקריות ונטולות כל ביסוס".

בגור מדגישים עוד כי עצם הגשת הבקשה היא "תקדים מחפיר ומזעזע שיש למחות נגדו". לדבריהם, ההתנהלות של גרינצייג היא "התנכלות מרושעת ורדיפה של גורמים אינטרסנטים...ההתנהלות הזו הובילה לפניה לערכאות כנגד שני יהודים מבוגרים ותלמידי חכמים בטענה מופרכת לאלימות מצדם. זה מצב שאמור לזעזע כל יהודי שומר תורה ומצוות שכבוד התורה נר לרגליו".

באתר 'כיכר השבת' צוטטו גורמים המקורבים לגרינצייג שטענו מנגד כי "לא מדובר בבקשה לצו הרחקה אלא בבקשה של גרינצייג - שהותקף באלימות, לקבלת הגנה ואבטחה... הגנה שתערוב לשלומו כדי שיוכל להיכנס לבית המדרש, אך בקשתו נדחתה מטעמים פרוצדורואליים של אי הגשת תצהיר והוא אף לא חיוב בהוצאות משפט, מה שמעיד שישנה עילה לבקשתו".

גרינצייג אף צוטט באומרו כי "במהלך הדיון השופטת ביקשה מספר פעמים מחוץ לפרוטוקול שהמשיבים יקומו ויגידו בקולם שהם חוזרים בהם מההשמצות והתרת דמו של גרינצייג, אך הם לא הסכימו והתעקשו לדחות את הבקשה בהתחמקויות של טעמים טכניים. הכתובת ברורה על הקיר".