ג'ו ביידן
ג'ו ביידןצילום: רויטרס

האם ארה"ב בדרך להכיר באופן רשמי ברצח העם הארמני בידי האימפריה העות'מאנית במהלך מלחמת העולם הראשונה?

גורמים רשמיים בארה"ב טענו כי הנשיא ג'ו ביידן אמור להצהיר בימים הקרובים כי מעשי הטבח ההמוניים, גירושם והרעבתם למוות של ארמנים במהלך מלחמת העולם הראשונה היו "רצח עם".

ביידן אמור לפרסם את ההצרה לרגל יום הזיכרון השנתי לרצח הארמנים, כאשר עד היום נמנעו נשיאים אמריקאים מלנקוט במילה "רצח עם" או "שואת הארמנים" על מנת שלא לפגוע ביחסים עם טורקיה.

הדיווחים על כוונתו של ביידן להיות הנשיא האמריקאי הראשון שמכיר בטבח הארמנים באופן רשמי מגיעים לאחר שלמעלה מ-100 חברי קונגרס חתמו על מכתב הקורא לו לעשות זאת.

"השתיקה המבישה של ממשלת ארצות הברית על העובדה ההיסטורית של רצח העם הארמני נמשכה זמן רב מדי, והיא חייבת להסתיים. אנו קוראים לך לבצע את התחייבויותיך ולומר את האמת", כתבו חברי הקונגרס לביידן.

כבר במהלך קמפיין הנשיאות שלו אמר ביידן כי "יכיר ברצח העם הארמני ויעמיד את זכויות האדם האוניברסליות בראש סדר העדיפויות של הממשל שלו, כך שטרגדיה כזו לעולם לא תוכל להתרחש שוב".

ההכרזה, אם אכן תתקיים, תביא למתיחות עם טורקיה שמתנגדת באופן נחרץ לשימוש במושג "רצח עם" או "שואת הארמנים" כפי שטוענים רבים בעולם. השלטונות הטורקים מכירים בעובדה כי מעל למיליון ארמנים נרצחו במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך טוענים כי לא היה מדובר ברצח שיטתי ומאורגן.