צוואה בואטסאפ
צוואה בואטסאפצילום מסך

מלי מוסאי (64) ואחיה שלמה צמח, שהיה גדול ממנה בשנה, גדלו כל חייהם כמו תאומים.

לפני 25 שנים שלמה עבר להתגורר בארה"ב והשניים המשיכו לשמור על קשר משפחתי חם למרות המרחק הרב שהפריד ביניהם. לפני כשלושה חודשים נדבק האח בקורונה ומהר מאוד מצבו החל להתדרדר.

תחת מגבלות הטיסה והבידוד הדרך היחידה בה ניתן היה ליצור קשר עם שלמה הייתה באמצעות הטלפון. מלי שמרה על קשר רציף כאשר בשלב מסוים האח לא יכול היה לדבר בשל קשיי נשימה, אז השניים עברו להתכתבות בוואטסאפ.

מלי ניסתה לעודד את אחיה: "אתה חזק אתה תתגבר, אתה תראה שעוד נצחק על זה..." אך שלמה הרגיש את המוות מתקרב בשעה שהרופאים ביקשו להרדימו ומיהר לכתוב את צוואתו בתכתובת וואטסאפ עם אחותו: "אם אמות שיקברו אותי בישראל... את הדירה בשמריהו לוין אני מוריש לאחותי מלכה מוסאי..." האחות המשיכה: "אל תדבר שטויות... אוהבים אותך, יהיה בסדר".

למרבה הצער שלמה לבסוף נפטר, בצוואתו ביקש להוריש חלק מנכסיו לאחותו מלי וחלק אחר לתרום למוזיאון מורשת יהדות עיראק באור יהודה. באבל כבד מלי פנתה לעו"ד בעז קראוס, המתמחה בתחום הצוואות והירושות, בבקשה לממש את צוואת אחיה המנוח.

מלי מוסאי מספרת, "קשה לי לתאר את תחושת חוסר האונים, לשמוע את אח שלי מדבר בקול צלול ביום אחד ויום אחרי זה להבין שהוא בקושי מסוגל לנשום. הכל קרה כל כך מהר, לא הספקתי אפילו להיפרד ממנו. זה היה נראה לי הזוי כשהוא התחיל לרשום את הצוואה, חשבתי שהוא מגזים. בסוף הוא צדק בתחושת הבטן שלו שהמוות קרוב. הלב נקרע, סיפור של כמה חודשים וכבר היה מקבל חיסון... אני הייתי האדם הכי קרוב אליו, טיפלתי בכל ענייניו האישיים בארץ ואני גם אדאג שיכובדו בקשותיו האחרונות כולל הרצון שלו לתרום חלק מנכסיו לשימור מורשת יהדות עיראק.

עו"ד בעז קראוס הוסיף, "אנשים כיום כותבים באמצעים דיגיטליים יותר מאשר בעט ונייר, אין דבר יותר אותנטי מהודעה דיגיטלית בעלת חתימת זמן שנשלחה מטלפון אישי. בפרשנות לחוק הירושה ניתן תוקף לצוואה שנכתבה בכתב יד, מבחינה מהותית אין כל הבדל בין צוואה שנכתבה על גבי נייר לבין צוואה שנכתבה על גבי אפליקציה".

עו"ד בעז קראוס
עו"ד בעז קראוסבאדיבות המצלם