סמל האולימפיאדה בסין
סמל האולימפיאדה בסיןצילום: רויטרס

טוקיו נכנסת לסגר. שלושה חודשים לפני פתיחת המשחקים האולימפיים שנדחו כבר בשל התפשטות נגיף הקורונה, ביפן חוששים מביטול נוסף לאור העליה בקצב התחלואה במדינה. ביום שישי האחרון הכריזה יפן על "מצב חירום" במדינה, ובפרט בטוקיו, אוסאקה ושני מחוזים נוספים, זאת כאמור בעקבות התפשטות הקורונה.

על פי החוקה ביפן, חל איסור על הטלת עוצר מוחלט, כך ש"מצב חירום" כפי שהודיעו עליו זהו הצעד הקיצוני ביותר שאפשר להטיל על האזרחים במדינה.

המשמעות של ההכרזה על מצב חירום מבחינת התושבים בטוקיו היא סגירת הפעילות בעיר והעסקים מוקדם בערב, כאשר נאסרה פתיחתם של מסעדות, ברים ומקומות עם קריוקי שמגישים אלכוהול, ואירועי ספורט ייערכו ללא קהל. בנוסף, חנויות גדולות נסגרו וכן קניונים ובתי קולנוע שמכילים מעל לאלף איש, ומעסיקים יתבקשו לאפשר לעובדים לעבוד מהבית.

מדובר על אזורים שכוללים למעלה מרבע מתושבי המדינה שיישארו חשוכים ויהוו פגיעה קשה נוספת בתיירות המדינה וכל זאת רגע לפני החג המקומי בו חוגגים את יום הולדתו של הקיסר.

בממשלה הגדילו לעשות כשאיימו בקנסות גבוהים למפירי חוק. שר האוצר יסוטושי נישימורה אמר כי "חייבים להגביל תנועת אנשים וחייבים לעשות את זה באופן נחרץ. אנחנו זקוקים לנקוט בצעדים חזקים, קצרים וממוקדים".

הלחץ של הממשלה ביפן ומושלת טוקיו בפרט, יוריקו קויקה, מגיע על רקע התגלות של וריאנטים חדשים של נגיף הקורונה, העליה במספר החולים שמתגלים בכל יום שעומד על יותר מ-800 ועומס על בתי החולים.

בטוקיו וביפן חוששים בעיקר כי העליה בקצב התחלואה מבלי בקרה ושליטה, תגרום לביטול המשחקים האולימפיים אצליהם בעוד שלושה חודשים, מה שיהווה מכה כלכלית, תיירותית, ספורטיבית ותדמיתית קשה מנשוא.