רב הקהילה היהודית-אשכנזית בוונצואלה, הרב איתן וייסמן, סיפר באולפן ערוץ 7 על המשבר הקשה הקיים במדינה ועל המצבים השונים שהוא יוצר.

הרב וייסמן הגיע לביקור קצר בישראל אחרי למעלה משנה בה לו ולאשתו לא התאפשר לבקר בארץ בשל משבר הקורונה שהתווסף למשבר הפוליטי שכאמור השתרר במדינה.

לרגל גיוס בנו יהלום וייסמן לשירות בצה"ל, הגיעה משפחת וייסמן ללוותו. "אני ישראלי ופה אנחנו חיים. אף פעם לא הרגשנו שעזבנו את ישראל", הדגיש הרב וייסמן שהגיע לוונצואלה לפני 19 שנה. "זו שליחות וכאן זה הבית. יש לנו חמישה ילדים שחיים פה ומתחילת הקורונה לא יכולנו להגיע לפה. ועכשיו יצא לנו תקופה טובה וגם הבן שלנו יהלום התגייס אז הגענו לבקר וללוות את הבן שלנו".

ונצואלה הייתה בעבר מדינה עשירה, אך בשל התנהלות פוליטית לקויה היא הפכה למדינה ענייה. "המצב הוא מסובך. המצב שם די עדין", ציין. "יש את השלטון שנמצא כבר הרבה שנים בשלטון ויש כאלה נגד השלטון".

"המצב הכלכלי גם הולך ומדרדר", הוסיף. "לפעמים דברים חסרים. זה תלוי בתקופות; היו תקופות שלא היה חשמל, לא היה מים. המצב הבטחוני לא רגיל. היום יותר טוב. הייתה תקופה שלא היה דלק הרבה זמן, היו תורים של שעות לדלק. זאת המציאות שאנחנו חיים אותה יום-יום כבר הרבה שנים".

אנו יודעים שהקהילה היהודית בוונצואלה הולכת וקטנה, מה המצב שם כיום?

"בתקופת הזוהר היו בערך 20,000 יהודים בקהילה, היום יש באזור ה-5,000 יהודים", אמר. "מרגישים את הצמצום. כשהגענו, בכל שנתון היו בערך 100 ילדים, עכשיו יש בערך 20-30".

הרב איתן וייסמן
הרב איתן וייסמןצילום: באדיבות המצולם

על אף שרוב הקהילה היהודית עזבה, נותרו בה, כאמור, כמה אלפים בודדים. "לא כולם יכולים ללכת", הסביר הרב וייסמן. "אנשים מבוגרים שלא יכולים ללכת, יש אנשים שיש להם הרבה נכסים ולא רוצים ללכת. יש אנשים שמרגישים שזה הבית שלהם. זאת קהילה מדהימה. היא הייתה עוזרת המון לישראל, יש המון פקולטות פה על שם אנשים מוונצואלה. עכשיו אנחנו בתקופה שישראל עוזרת לנו. בעיקר צעירים עוזבים. היום כל אחד שגומר תיכון הולך ללמוד בחוץ וכבר לא חוזר".

והצפי לסיום המשבר? הרב וייסמן אמר: "אי אפשר לדעת. אני יכול להגיד לך שמהיום שהגענו, כמעט כל סוף שבוע אמרו לנו לקנות דברים כדי שיהיה בבית. יש להם טראומה מפעם שהעניים יצאו לרחוב ועשו מין פוגרום ולא נשאר מה לקנות, אז תמיד אמרו לי שצריך שיהיה אוכל בבית. מצד שני יש אנשים שאומרים שעוד חודש יחליפו שלטון והכל יהיה בסדר. אנחנו כבר 20 שנה ככה באותה מציאות. אי אפשר לדעת".

"שואלים אותנו למה אנחנו שמה ולמה לא חזרנו לארץ", הוסיף. "האמת היא, כשאתה נמצא בארץ מאוד קשה לחזור. הישראלים לא מבינים איזו זכות זה להיות בישראל עם העושר שיש פה והביטחון שיש פה. אבל באמת - זו שליחות. אנחנו סיירת מטכ"ל של השליחות. להיות שמה עכשיו אתה ממש מרגיש שאתה עושה עבודת קודש".

"היום כל אחד שגומר תיכון הולך ללמוד בחוץ וכבר לא חוזר", הרב וייסמן
"היום כל אחד שגומר תיכון הולך ללמוד בחוץ וכבר לא חוזר", הרב וייסמןצילום: באדיבות המצולם

"אנשים אומרים שעכשיו כל כך קשה ולמה אתה לא חוזר. עכשיו ללכת? זה כאילו לנטוש את הספינה", ציין. "אתה מרגיש סיפוק כשאתה שם ומרגיש באמת שאתה עושה עבודה קדושה. וזאת קהילה מדהימה, כיף להיות שמה, אבל מקריבים הרבה. מקריבים הרבה מהמשפחה, מקריבים הרבה מהחיים שלנו".

מדינת ישראל צריכה לפתוח במבצע מיוחד להעלאת יהודי ונצואלה?

"מבחינה פוליטית כבר הרבה שנים יש איזה קצר בין ישראל לוונצואלה", אמר. "הנשיא הקודם שבר את היחסים עם ישראל. חלק מהבעיה שלנו שאין שגרירות ישראל בונצואלה וזה מסבך את כל העניין. אבל יש עלייה וישראל מצידה מוכנה וגם עושה, אני חושב שבשקט. בכוונה לא עושים רעש. אבל מכוונים את האנשים לעלות לארץ".

"אני חושב שישראל נותנת תנאים מיוחדים לעולים מוונצואלה. ישראל עושה מה שאפשר", ציין. "מי שרוצה יכול ללכת, ועולים לישראל. הקהילה מאוד מאוד ציונית, פעם זה היה מתבטא בתור העזרה לישראל. הכיוון לישראל הוא מאוד חזק. לא פשוט לעלות לישראל אבל מאוד מכוונים ויש תמיכה לזה".