כוננות גבוהה של המשטרה
כוננות גבוהה של המשטרהצילום: דוברות המשטרה

יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ' פנה הבוקר (ראשון) למפכ"ל המשטרה רב ניצב יעקב שבתאי בעקבות אירועי סוף השבוע במתחם שמעון הצדיק בירושלים.

"מזה שנים רבות מתגוררות עשרים משפחות יהודיות במתחם השכונה ובליבה קבר שמעון הצדיק אותו פוקדים אלפי מתפללים מידי יום. במהלך החודש האחרון, בעקבות שורה של פסקי דין לטובת המתיישבים היהודיים, ולקראת פינוי של עשרים משפחות ערביות בשכונה, על פי פסיקת בית המשפט, החלו בכל יום שישי בשעות הצהרים הפגנות מחאה של אנשי שמאל ותושבים ערבים בשכונה", כתב סמוטריץ'.

"ככלל, נוהגים תושבי השכונה לשהות בבתיהם בשעות אלו על מנת להימנע מחיכוך עם המפגינים.
ביום שישי האחרון, חצו המפגינים את גבולות חופש הביטוי וההפגנה, וגרמו במכוון נזק לרכבי התושבים היהודיים שחנו בכניסה לאחד המתחמים. פניותיהם למוקד 100 כמו גם לתחנת שלם ישירות נענו, לטענתם, בהתחמקות ובכך ש 'אין לנו כוחות'".

"למותר לציין, כי במהלך ההפגנה נכחו שוטרים רבים (אחד השוטרים אף הוכה ע"י מפגינים ונחלץ ע"י חבריו תוך שהתוקף בורח). אולם כאמור, לטענת התושבים, גילתה המשטרה אוזלת יד ולא פעלה בהתאם לדין במטרה לשמור על הסדר הציבורי", הוסיף סמוטריץ' במכתבו.

"בד"כ מסתיימות ההפגנות לאחר כשעתיים-שלוש, אך לא כך בשבת האחרונה. מתפללים שעשו דרכם משכונות בית ישראל ושמואל הנביא לתפילת ערבית בקבר שמעון הצדיק הוכו והוברחו. בשעת לילה החלו יידויי אבנים לעבר בתי התושבים, ופנייתם למוקד 100 נענתה באמירה "תמתינו". יידויי האבנים המשיכו בפגיעה ממשית ברכבי התושבים ולפי המידע שנמסר לי המשטרה נעלמה באירוע. רק לאחר כשעה וחצי מהשיחה למוקד המשטרה, הגיעה למקום ניידת ואמרה לתושבים כי "אין לנו מה לעשות... תרשמו תלונה 3310".

"התנהלות התושבים בשכונה היא באחריות ובצמצום חיכוך, מדובר במשפחות שחלקן גרות במתחם מעל עשר שנים. בשונה מאזורים אחרים אין במקום עמדות שמירה שכן המשטרה היא האחראית על בטחון השכונה ככל שכונה ירושלמית אחרת".

סמוטריץ' מבקש ממפכ"ל המשטרה תשובות לטענות התושבים כי לא נשלחו כוחות למקום. "אבקש לברר: א. מדוע לא ניתן מענה מידי לגרימת הנזק לרכוש התושבים כאשר כוחות משטרה במקום? ב. מדוע לא נשלחה ניידת מיד עם פניית התושבים - אבקש את בדיקתך ביומני המשטרה - כמה פניות נעשו למוקד 100 וכמה זמן לקח עד להגעת כוחות למקום מרגע הפנייה. אני בטוח בכך, כי כמי שמשרת במשטרת ישראל שנים ארוכות אתה מכיר את תושבי השכונה ויודע כי מדובר באנשים נורמטיביים שומרי חוק המבקשים לגור בשלום ובבטחה במתחם שמעון הצדיק".

בתיעוד חדש שהופץ הבוקר ברשתות הפלסטיניות נראים צעירים ערבים תוקפים באלימות גבר יהודי בשכונת שמעון הצדיק (שיח' ג'ראח) בירושלים, תוך צעקות: "הוא יהודי, הוא יהודי!.