כיתה
כיתהצילום: איסטוק

מורים במוסדות החינוך הממלכתי דתי מוחים בעקבות הכנסת סדנה להורים ומורים בחמ"ד של מיזם "משאל"ה - מודעות שוויונית אחת.ד למען השני.יה".

מדובר בסדרת הרצאות וסדנאות לצוותי החמ"ד ולהורים מבית "משאל"ה", מיזם שמטרתו להנגיש להורים "מודעות שוויונית ומוגנות", כלשון מפיקי המיזם.

יש לציין ולהדגיש כי תכני המיזם הותאמו לרוח מנהל החמ"ד, ונבחרו בקפידה מרצים המקובלים על ראשי החמ"ד, אך חלק מהמורים רואים ב"משאל"ה" ארגון שבמהותו נועד להחדיר "רוחות זרות", כלשונם, לחמ"ד.

"לצערי רוחות זרות נושבות במשרד החינוך", כתב אחד המורים במוסדות החמ"ד במייל פנימי בתפוצת המורים. "החל מטופס מגן לחינוך הורה 1 הורה 2 וכלה במרתון ההזוי הזה. לצערי הרב רעיונות כאלה עלולים לחלחל לבית ספר מהחמ"ד ולהרבות חורבן".

מורה אחר הוסיף: "שלום לכולם, לא אכנס לשאלה מה מטרת המיזם, אך אני מסכים שאסור לנו לתת לרוח הזרה לחדור למחננו, ולקבל את השפה והרוח ה'רב מגדרית' לתוך המחנה!! שיתוף פעולה מבטא הסכמה לרוח הזרה והמסוכנת הזו! חובה על הנהלת החמ"ד ועל כולנו לעמוד על המשמר ולא להירדם!".

במנהל החמ"ד בדקו את התכנים שמועברים באופן מותאם למורי והורי החמ"ד, וקבעו כי אין מניעה לקיים את ההשתלמות במתכונתה הנוכחית.

במכתב ששלחו למוסדות ציינו כי מטרת מיזם משאל"ה "לעורר שיח חינוכי ערכי אודות תחושת המוגנות האישית והאחריות שלנו כלפי עצמנו וסביבתנו מתוך כוונה ליצור סביבה מוכנת ובריאה".

עם זאת, גם לאחר התאמת התכנים והתאמת המודעה למוסדות החינוך הדתיים, התכנית לא עוברת באופן שקט. יו"ר מפלגת 'נעם' לשעבר, הרב דרור אריה, שיגר מכתב לראש מנהל החמ"ד שוש נגר נגד הפעלת התכנית.

לדבריו, "משאל"ה פונים בשינוי שפה תחת כותרת שוויון מגדרי. שינוי השפה שבכותרת אינו שינוי סמלי בלבד, שפה משנה תודעה. ממיזם משאל"ה עולה ריח חריף של פמיניזם רדיקלי".

"גם כותרת המשנה הפותחת במילים המודעות לשוויון מגדרי... זועקת לשמים טשטוש זהות פרוגרסיבי", הוסיף. "גם אם התכנים 'מותאמים' לחמ"ד, עצם ההצטרפות למיזם עם כותרת הפוכה לערכי המשפחה היהודיים היא מסוכנת וסותרת את עולם החינוך היהודי הדתי. מה גם שהשתתפות פירושה שיתוף פעולה עם תכנים הרסניים שיועברו בבתי הספר החילוניים, ויפגעו בתודעה הבריאה של אחיותינו בנות ישראל הלומדות שם".

"הפמיניזם הקיצוני, בא בשם החינוך למוגנות מינית, ולוקח מהבנות את הזכות לאימהות ואת הזכות להקים משפחה. התפיסה המגדרית פוגעת בבנותינו ובבנינו, ובעיקר במוסד המשפחה. מוסד שנכנס לתוכנית המשווקת 'שוויון מגדרי' מוציא את עצמו מבית המדרש של כלל ישראל, בתורה אין מגדר יש איש, אישה ומשפחה", כך הרב דרור אריה.

תגובת משרד החינוך: ''השתתפות במיזם "משאל"ה" היא וולונטרית לחלוטין לכלל מוסדות החינוך לרבות למוסדות החינוך הממלכתי דתי שאינם מחויבים כלל להצטרף לתכנית זו. יתרה מכך - במוסדות החמ"ד שהביעו נכונות להצטרף למיזם, בוצעו התאמות בתכנית, כך שתעלה בקנה אחד עם התפיסה הרעיונית ועולם הערכים של החינוך הממלכתי דתי''.

המודעה שנשלחה למוסדות החמ"ד
המודעה שנשלחה למוסדות החמ"דצילום: חמ"ד