"הולכת להיות לך חוויה" שיכנעה אותי אוסי ניר ממחלקת התיירות במועצת הערבה תיכונה, כדי להגיע לסיור במקום.

אף ענן לא עמד בשמיים, הנסיעה נמשכת עוד ועוד בנופי מדבר. מאה ושלושים ק"מ מבאר שבע , מאה ושלושים ק"מ מאילת ובתווך לא עוד מקום בדרך.

"מה אני עושה כאן?" אני מתחבט עם עצמי. בסוף הסיור אפשר בהחלט לקבוע. זהו מקום שבהחלט אפשר לבקר בו, לטייל בין שביליו, לנוח בין כתליו, לאכול מטעמי מדבר ולומר בסיום שהשלוה כאן היא אמיתית.

בלב המדבר, שוכן לו איזור מקסים -אזור הערבה. למרות מיקומו המדברי, הערבה שופעת צמחיה, פריחה וענף החקלאות משגשג. אפשר להתפנק בצימרים יוקרתיים(בצופר או חצבה) או להסתפק בלינה צנועה באוהל בדואי (בחאן) או אהל עשוי בוץ (בצוקים), לערוך פעילויות אקסטרים בשטח ועוד מגוון של פעילויות ומי יודע, אולי אפילו תזכו לחזות ברגע נדיר בו חיית בר או ציפור תחשוף פניה (בשמורת שיזף ביחוד).

שבעת יישובי הערבה התיכונה (7 חקלאיים ומרכז אזורי כפרי השייכים למועצה אזורית ערבה תיכונה), נשענים על אותם מים המצויים בשפע בעומק חולות הערבה. באזור הערבה התיכונה, ישנן כמויות מרשימות של מים מליחים, ברמות מליחות שונות ובעומקים משתנים תחת הקרקע.

מושבי האזור מנצלים את המים המליחים הללו באופן מקצועי לשימוש חקלאי וכך הוקמו ישובים בערבה, המהווים את פאר החקלאות הישראלית. הנכנס בשערי המושבים הוותיקים עין יהב או חצבה, עשוי לטעות ולחשוב שהוא מצוי בתוככי גן טרופי ענק וירוק - שפע הירק מנקר עיניים, על רקע צבעה החום צהבהב של הערבה.

הבסיס החקלאי העשיר והאיכותי היווה מצע מצוין לקפיצת דרך מחשבתית, שעשו רבים ממתיישבי האזור לכיוון התיירות.

צמח הקורונה במרכז המבקרים החדש

את הסיור באזור מומלץ מאד לפתוח ( גם גיאוגרפית זה נוח) במרכז המבקרים החדש של הערבה. מרכז ויידור.

זהו סיפור ההתיישבות בערבה שמיד מעורר השראה, כי מדובר בסיפור של נחישות, עקשנות והתמודדות בלתי פוסקת של המתיישבים הראשונים בבידוד ( אחרי עידן הקורונה מבינים מהו בידוד..), באיתני הטבע, בחום, במחלות, במזיקים. מסתבר, שהלהט האידיאולוגי של המתיישבים מאז ועד היום יכל לכל אתגר. דרך חוויה של מסע פיזי, רב-חושי ואינטראקטיבי בתחומים השונים המרכיבים את החיים בערבה, אנחנו מתוודעים לערבה מקרוב.

שולחן חול מרתק בווידור
שולחן חול מרתק בווידורצילום:קובי פינקלר

דרך חלון לערבה, מכירים את ההתיישבות בחבל ארץ קסום ומרוחק וזוכים להצצה באורח החיים בערבה.

במקום, תצוגות מרהיבות, מידע מרתק, סרט תלת מימד, שולחן חול עם הבזקי אור מיוחדים, צמח הקורונה (לא נגלה..) פלפלים צהובים וחציל לבן, שירותים מסודרים (ממש בית מלון 5 כוכבים) ויחס אישי נעים וטוב.

פירות מיוחדים
פירות מיוחדיםצילום:קובי פינקלר

משך הסיור במקום הוא כשעה והמרכז פתוח בשעות 16:00-09:00 - הסיור בתיאום מראש.

שימו לב - לא יתאפשר ביקור במרכז שלא במועדי הסיורים שנקבעו.

מרכז המבקרים נמצא במו"פ יאיר.

שמעתם עליו?
שמעתם עליו?צילום:קובי פינקלר

גבעת חצבה

מסלול טבעתי לכל המשפחה במסלול אדום ושחור עד לפיסגת הגבעה שממנה ניבטים הרי אדום, המכתש הקטן ואזורי ההתיישבות באזור. תחילת המסלול סמוך לחוות התנינים לפי השילוט האדום על עמוד החשמל. אורך המסלול כשעה והוא מתאים לכולם.

פארק ספיר

אגם מים ,שסביבו דשא, צמחי סוף, עצי תמר, עצי באובב, פינות ישיבה עטופות בשיחי בוגנוויליה, ברווזים שטים במים היונקים מימם מהמעיין הסמוך, וכל זאת ללא תשלום. שעות בין הערביים, כשהרי אדום משנים את גוניהם, הם הרגעים הקסומים ביותר של המקום.

"הרעיון היה", מספרת אוסי מנהלת אתרי התיירות במועצה, "להפוך את המקום לפינת חמד לרווחת תושבי הסביבה והמטיילים. במשך הזמן המקום הוריק בצמחיית נחלים מאחורי הצמחייה מסתתר ביתן תאילנדי ("סלה") שיובא לישראל במיוחד עבור הפארק ובו פינת ישיבה עגולה המוקפת בפרחי בוגנוויליה צבעוניים"

הפארק קרוי על שם פינחס ספיר ז"ל, שהיה שר האוצר וחבר כנסת ישראל, ופעל רבות למען פיתוח הנגב.

שמורת שיזף

בשטח של 40 קמ"ר בלב הערבה התיכונה, בין עין יהב לחצבה, נמצא השטח האחרון בישראל המשמר נוף טבעי של חולות ועצי שיטה. באזור זה מוצאים מינים רבים של חי וצומח את התנאים היחידים המאפשרים להם לשרוד, וחלקם אף מוצאים בשטח החולות מקום המפלט האחרון בעולם כולו. מיני חיות מאזורים גיאוגרפיים שונים נפגשים באזור זה ועבור רבים מהמינים זהו

השמורה מאופיינת בנוף חולות ועצי שיטה, ומהווה בית למינים רבים של צמחים, ציפורים, זוחלים ויונקים. מערך השבילים החדש מאפשר לטייל בכל חלקי השמורה.

זנבנים בערבה
זנבנים בערבהצילום:קובי פינקלר

בתים פתוחים בערבה.

אנשים יוצרים בערבה. נקודה. זו עובדה ועכשיו צריך לגלות אותם. במושב עין יהב הפסלת והיוצרת נעמי רותם, מזמינה לבקר בגלריית הפסלים ולהתענג ממטעמיה השונים. סיפורה האישי המרתק מוצג דרך הפסלים המשקפים ציוני דרך משמעותיים וחשובים בחייה.

פיסול אצל נעמי רותם
פיסול אצל נעמי רותםצילום:קובי פינקלר

צריך לשמוע, ללמוד, להבין. אל תוותרו על ההסברים המרתקים של נעמי.

נעמי, היא גם בעלת קייטרינג חלבי כשר ואורחיה זוכים לסעוד כשסביבם מוצגים פסלי הברונזה.

ביקור בגלריה הינו בעלות של 20 ₪ למבקר כולל שתיה חמה וקרה.

קבוצות מוזמנות לבקר בגלריה ולהזמין ארוחות בוקר/צהריים/ערב, ארוחות פינגר-פוד או מגשי אירוח בתיאום מראש. 052-8991127 ב-waze "משק רותם".

אוכל כשר " עפרוני במדבר " בעין יהב.

עשרות בערבה
עשרות בערבהצילום:קובי פינקלר

במושב עין יהב, אצל נעמי רותם, קייטרינג כשר ומשובח, 'עפרוני במדבר' המספק ארוחות. 052-8991127

כשר במדבר
כשר במדברצילום:קובי פינקלר

בית ספר שדה חצבה

עשרות סיורים וטיולי משפחות בשלל נושאים ומסלולים מצאת החמה ועד זריחת הלבנה ובהם בין היתר בשמורת שיזף טיולים לאור ירח בגבעות תצורת הלשון, בדרך השלום, סיורים בעקבות זנבנים הציפור החברותית הכי מפורסמת בארץ. טיולי משפחות בנחלים היפיפיים הנשפכים לערבה ויעוץ טיולים באזור לכל דורש. 08-6581576

והיכן לנים?

צימרים יוקרתיים יש למעשה בכל יישובי הערבה. בעין יהב, עידן, צופר, צוקים וחצבה וצופר.

ארץ השמש הנצחית בערבה.