ח"כ משה אבוטבול
ח"כ משה אבוטבולצילום: חזקי ברוך

מלחמות השבת: בשבוע שעבר פרסם ראש מערך המדיה של אתר ynet שי ספיר הודעה לפיה הוא מחפש עובדים לאתר ynet ועיתון ידיעות אחרונות, לעבודה במשרה מלאה.

במודעה שכבר הוסרה בינתיים מהרשת נכתב "יש לכם ניסיון בעיתונות, בחדשות או במגזין?" ובהמשך המודעה הוסיף כי "נדרשת זמינות לתורנויות בסופ"שים ובחגים".

כזכור חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר להפלות עובד על כל רקע וביניהם רקע דת. כמו כן חוק שעות עבודה ומנוחה קובע מפורשות "לא יסרב הזקוק לעובד לקבל אדם לעבודה בשל כך בלבד שהוא הודיע עם קבלתו לעבודה שאינו מסכים לעבוד בימי המנוחה השבועית, ולא ידרוש ממנו לתת התחייבות לעבוד בימי המנוחה השבועית כתנאי לקבלתו לעבודה".

חה"כ משה אבוטבול יו"ר השדולה למען השבת שלח מכתב נזעם לווינט. במכתב הוא תקף אותם על מודעת ה'דרושים' וציין שמלבד שהדבר הוא פוגע בציבור הדתי והחרדי ומדיר אותם, הוא אף יכול לגרום לאדם שכן מעוניין לנוח בשבת עם משפחתו לוותר על המנוחה במטרה למצוא עבודה.

"קיבלתי פניית ציבור מארגון זכויות האדם 'בצלמו' בו הם מלינים על מודעת דרושים שלכם אשר מופיע בו באופן מפורש שכחלק מתנאי העבודה ישנה חובה לבוא ולעבוד גם בסופי שבוע ובחגים - תנאי אשר מדיר את כלל הציבור הדתי והמסורתי שומרי שבת. יתירה מכך וחמור מכך דבר זה יכול לגרום לחץ על אדם שמעוניין בשמירת שבת אך זקוק לפרנסה להפסיק את מנוחת השבת עם משפחתו במטרה לעבוד אצלכם", כותב חה"כ אבוטבול בפנייתו.

"מצער ומאכזב שגוף תקשורת כה גדול ומרכזי בישראל בוחר הן לצפצף על החוק והן להדיר ולפגוע בציבור כה גדול, והדבר אף מאכזב שבעתיים שכן כלי תקשורת ובוודאי כלי תקשורת מרכזי כמוכם אמור לייצג ולהשמיע קולות שונים ומגוונים דבר שכמובן לא יכול לקרות כעת שכן הציבור הדתי והמסורתי נזרק מחוץ לשערי המערכת".

חה"כ אבוטבול אף הוסיף כי "כמו"כ אני מודיע לכם שהשדולה בראשותי יחד עם כל הח"כים חברי השדולה תמשיך לפעול ולעקוב אחרי הדבר ואף נדאג לייצוג משפטי ללא תשלום עבור כל אדם שייפגע מדרישתכם".

תגובת קבוצת 'ידיעות אחרונות' לא איחרה מלבוא, ובמכתב תשובה ששלחה ורד סוטו אורגד משנה למנכ"ל - משאבים בקבוצת ידיעות אחרונות, נכתב כי "מעולם לא נמנעו גיוסם של עובד/ת מחמת היותם שומרי מצוות. לא בכדי מועסקים בידיעות אינטרנט בפרט ובקבוצת ידיעות אחרונות בכלל עובדים רבים שומרי מצוות ואף מועמדים לרשותם כלל האמצעים הדרושים להם לשם קיום מצוותיהם במהלך שעות העבודה.

"גם תוכן המודעה נשוא מכתבך אינו מלמד כלל על אפליית עובדים שומרי מצוות כפי הנטען במכתבך. הדרישה כי עובד יבצע משמרות במהלך סוף השבוע כגון: משמרות בשעות הבוקר של ימי שישי או במוצאי שבת, בוודאי שאיננה פוגעת או מפלה את ציבור העובדים שומרי המצוות".

"משאלו פני הדברים, ברור כי לא נפל כל פגם בהתנהלותה של ידיעות אינטרנט. עם זאת, ועל מנת להסיר ולו צל של ספק בעניין, הנחיתי להסיר בשלב זה את המודעה".

חה"כ אבוטבול בירך את 'ידיעות' על ההחלטה הנבונה להסיר את המודעה, ואמר "אף אחד לא מעל לחוק, והחוק הזה לא נחקק באוויר אלא מתוך מטרה ברורה להגן על זכויות שומרי השבת, ולכן השדולה בראשותי תמשיך לעקוב אחרי יישום החוק, ותיתן הגנה לשומרי השבת במדינה, והשואפים לשמור שב"ה הם הולכים ומתרבים וחייבים לעמוד לצידם".