אסתר חיות
אסתר חיותPhoto by Oren Ben Hakoon/POOL

שופטי בג"ץ, הנשיאה אסתר חיות והשופטים ניל הנדל ועוזי פוגלמן נעלו את הדיון שהתקיים הערב בנוגע לעתירות שדרשו מינוי שר משפטים.

בדיון עלתה באופן נרחב שאלת תופה של ההצבעה שנערכה בממשלה ובה אושר לכאורה מינוי השר אופיר אקוניס לשר המשפטים, וזאת בניגוד לעמדת היועמ"ש שטען שההצבעה בלתי חוקית.

בתום הדיון נקבע שההחלטה בנושא זה של תוקף המינוי והאם יוצא צו ביניים נגד המינוי תתקבל עוד הערב, ונראה שהמינוי יפסל או לפחות יוקפא.

במהלך הדיון תקפו השופטים את ההחלטה לערוך הצבעה למרות התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה, ושבו על הקביעה שחוות דעתו מחייבת את הממשלה.

כך למשל אמרה הנשיאה אסתר חיות, "יש הוראה בחוק היסוד בנוגע למנגנון. כבר בחודש פברואר קבע היועמ"ש כיצד יש לפרש היעדר מנגנון וידוע לנו שחוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה מחייבת את הממשלה, גם אם אתם חולקים עליו. ובדיון אומר היועמ"ש לא נתנו לי להשמיע את דעתי".

עו"ד דוד פטר שייצג בדיון את נתניהו השיב "הייתה מחלוקת בממשלה והוחלט להצביע נגד עמדת היועמ"ש", ובתגובה אמר השופט פוגלמן, "אני לא מבין, יש פסיקה של בית המשפט שדעתו מחייבת".

עו"ד פטר טען שהתערבות בית המשפט פגעה באפשרות להגיע להסכמות בנושא, "יש פה זירה פוליטית מובהקת וכאשר בית משפט מבקש החלטות בתוך זירה זו יש קושי לקיים את החלטת בית המשפט. זה גם קרה בבג"ץ אדלשטיין. פותחים את התנור לפני שהעוגה אפויה".

השופט פוגלמן דחה את האמירה שלפיה בג"ץ נכנס סוגיה הפוליטית, "זו בעיה משטרית חוקית, לא נכנסים לפוליטיקה. ההיבטים הפוליטיים לא יכולים להביא להתפרקות מסמכויות שלטוניות. זה נכון גם בעיה קונקרטי של שר המשפטים. הטענה לבעיה פוליטית אינה מתקבלת. עסקינן בחוק יסוד, זה עניין משפטי".

בסיום הדיון נקבע שההחלטה בנושא השר אקוניס תינתן הערב, ומחר יימשך הדיון בדרישה לחייב את הממשלה למנות שר משפטים.