תפילות יום השישי בהר הבית
תפילות יום השישי בהר הביתצילום: Sliman Khader/Flash90

המשטרה נערכת בכוחות מתוגברים לקראת סוף שבוע מתוח במזרח ירושלים.

בעיתון 'ישראל היום' דווח כי על רקע ההתנגשויות שהתרחשו השבוע בין צעירים לכוחות משטרה בשער שכם, בצמרת המשטרה סבורים שיום שישי יהיה "מבחן" לרגיעה השוררת מאז יום שלישי השבוע.

לפי הערכות מודיעיניות במשטרת ירושלים, קיימת אפשרות של הפרות סדר לאחר תפילת הערב של יום שישי בהר הבית, כפי שקרה בשבוע שעבר. עם זאת, כיוון שעוצמת הפרות הסדר ירדה משמעותית בימים האחרונים, ישנה הערכה כי גם אם יפרצו הפרות סדר - הן לא יהיו בעוצמה גבוהה.

מאות שוטרים, חלקם שוטרי תגבור ממחוזות אחרים, ייפרסו ביום שישי בבוקר באזור הר הבית ובסמטאות העיר העתיקה כדי לשמור על הסדר ולאפשר את חופש הפולחן.

ביום שישי שעבר התפללו בהר הבית כ-‭70‬ אלף בני אדם. ההערכה כעת היא שאת ההר יפקדו ביום שישי הקרוב כ-‭80‬ אלף מתפללים. גורם ביטחוני בכיר אמר כי "אם התפילות יעברו בשקט, נבין שהמתיחות מאחורינו".

לדבריו, קיים חשש שחמאס ינסה להתסיס את המתפללים על ההר בעקבות איומו של ראש הרשות הפלשתינית, אבו מאזן, שלא לקיים את הבחירות ברשות במועדן. המועד הבא שאליו נשואות עיניהם של המשטרה וכוחות הביטחון הוא יום ירושלים, שיחול בעוד כשבועיים. זאת, על רקע איומים מצד חמאס להפוך את היום ל"יום מפנה" במזרח ירושלים, ומנגד קריאה של פעילי ימין ליהודים לבוא לבקר בהר הבית בהמוניהם.

מאז ההחלטה להסיר את הגדרות בשער שכם, שורר שקט מתוח במקום. "פנינו להרגעת הרוחות", אמר הגורם הביטחוני, אך הדגיש כי "אם לא תהיה ברירה, המשטרה תאכוף את החוק בכל האמצעים".

במערכת הביטחון נוטים גם השבוע שלא להטיל הגבלות על גיל המתפללים בהר הבית, ובמקום זאת לאפשר למשטרה להכיל את הפרות הסדר שצפויות להתרחש בערב.

עם זאת, החלטה סופית תתקבל מחר (חמישי) בתום הערכת מצב. בתוך כך, קצין במשטרה אומר כי ההחלטה להסיר את המחסומים ברחבת שער שכם, שהצבתם עוררה זעם ברחוב הערבי, היתה נכונה, ונראה כי גרף האירועים האלימים הולך ויורד.