השמנה. אילוסטרציה
השמנה. אילוסטרציהצילום: איסטוק

ילדים העלו כ-%‭15‬ במשקלם בתקופת הסגר הראשון. זאת, כאשר בנים עלו במשקל יותר מבנות, ובני 0 עד 6 עלו יותר מאשר ילדים גדולים יותר. כך עולה ממחקר שנערך בביה"ח הציבורי אסותא אשדוד, ושבחן את השפעת הסגר על עלייה במשקל אצל ילדים.

בעיתון 'ישראל היום' דווח שבמסגרת המחקר נמצא כי לאחר הסגר הראשון אחוזון המשקל הממוצע של הנבדקים היה ‭ 40.44%‬לעומת ‭ 38.82%‬ לפני הסגר. עוד נמצא כי אצל בנים נרשמה עלייה מובהקת במשקל לאחר הסגר. בעוד לפני הסגר ממוצע אחוזון המשקל שלהם עמד על ‭ ,34.42%‬ לאחר הסגר הם עלו לאחוזון ‭ .37.66%‬

אצל בנות לא נרשם שינוי ואחוזון המשקל לפני הסגר ואחריו עמד על ‭ .43%‬ ילדים עד גיל 6 עלו במשקל מאחוזון ‭ 33.58%‬ ל-%‭.39.18 ‬ המחקר פורסם בכתב העת ‭ "IMAJ" ‬ של ההסתדרות הרפואית. במחקר נבדקו ‭ 229‬ מטופלים בני 0 עד ‭ ,18‬כרבע מהם (‭26.6%‬) בני 0 עד ‭.6‬ כולם ביקרו במרפאות החוץ באסותא אשדוד בחודשים מאי ויוני. הם נשקלו שם, ומשקל כל אחד מהילדים הושווה לחודשים שלפני הסגר.

בגלל השונות הרבה באוכלוסיית הילדים השתמשו החוקרים בבדיקה של אחוזון הגדילה, ולא של משקל או מדד מסת גוף. אחוזון הגדילה משקף מה המשקל של כל ילד ביחס לילדים אחרים או של כל קבוצת הילדים.

החוקרים מעריכים כי ההבדלים בין בנים שעלו במשקל לבין בנות שאצלן לא נרשמה עלייה נעוצים באורח החיים שלפני הקורונה ובכך שייתכן שבנים פעילים יותר בספורט ובמשחקים בחוץ, ולכן תקופת הסגר גרמה להם לעלייה במשקל שלא נצפתתה אצל בנות.

לגבי העלייה הגדולה במשקל בגילי 0 עד ‭ ,6‬ החוקרים סבורים שהטיפול האישי וההאכלה על ידי ההורים תוך מתן תשומת לב לילד ולמאכלים האהובים עליו, לצד הפחתה של הידבקות בווירוסים במסגרת הגן, תרמו לעלייה במשקל.

"אנחנו יודעים שילדים נוטים לעלות במשקל בזמן חופשות בשל אורח חיים יושבני וזמן מסך רב, ואנו יודעים שמשקל שנצבר בחופשה נשאר בשנה העוקבת", מסבירים עורכי המחקר ד"ר יוני ישעיהו, מנהל חטיבת הילדים ומרפאת אנדוקרינולוגיה ילדים, וד"ר מיכל וינקר שוסטר, רופאה בחטיבת הילדים באסותא אשדוד. "כמו כן, ילדים בעלי עודף משקל נוטים להיות מבוגרים עם עודף משקל, ולכן ביקשנו לבדוק מה קורה בסיטואציה של סגר של שבעה שבועות וחצי".

ד"ר ישעיהו מסכם, "אנחנו יודעים שלעודף משקל בילדות יש השפעה ארוכת טווח. המחקר שלנו מראה נקודת זמן צרה וספציפית, מה קורה למשקל של ילדים כאשר חוגים ופעילויות נגמרו וילדים שרגילים להיות פעילים יושבים בבית".