הפרלמנט האירופי
הפרלמנט האירופיצילום: iStock

הפרלמנט האירופי העביר ברוב קולות היום (רביעי) החלטה חסרת תקדים המגנה לראשונה בחריפות מצד האיחוד האירופי את אונר"א על כתיבה לימוד ושימוש בחומרי חינוך המסיתים לשנאה ואלימות בבית הספר של הסוכנות.

ההחלטה דורשת "להסיר באופן מיידי" את חומרי השנאה וקובעת כי כספי הסיוע של האיחוד האירופי "חייבים להיות מותנים" כנגד לימוד תכנים המקדמים שלום וסובלנות. ההחלטה היא חלק מההליך התקציבי השנתי של האיחוד האירופי הבוחן כיצד הושקעו כספי משלם המסים האירופאים באמצעות פרויקטים שבוצעו על ידי האיחוד האירופי.

ההחלטה אומצה למרות קמפיין אינטנסיבי ואגרסיבי של אונר"א והרשות הפלסטינית בפניה למאות מחוקקים בפרלמנט האירופי כדי לעצור את ההחלטה, להוריד אותה מסדר היום ולהכפיש את מכון IMPACT-se ואת מחקריו. שבוע לפני ההצבעה אף הופיע ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה בעצמו מול ועדת החוץ של הפרלמנט בניסיון להגן על תכנית הלימודים הפלסטינית הנלמדת בבתי הספר של אונר"א לפני ההצבעה על ההחלטה.

בתחילת החודש בנאום בפני האו"ם קרא ראש אונר"א, פיליפ לזריני, להגן על התכנית החינוכית של הסוכנות מפני "קמפיין מכפיש מגעיל ובלתי פוסק" נגד הסוכנות שמטרתו לפגוע במוניטין של הסוכנות ולפגוע בסיס המימון שלו.

חומרי ההוראה שאונר"א כתבה והפיקה בעצמה עם לוגו הארגון הועמדו באור הזרקורים הבינלאומי בעקבות שני דוחות שפורסמו בינואר ובפברואר 2021 על ידי מכון המחקר והמדיניות IMPACT-se שחשפו חומרים שהופקו, הודפסו והופצו על ידי אונר"א הכילו תכנים הדוחים מו"מ לשלום, מקדמים אנטישמיות, מעודדים ג'יהאד, מפארים מחבלים וטרור, ומסיתים ילדים לאלימות גם במדעים ומתמטיקה.

אונר"א אישרה את קיום ממצאי IMPACT-se יום לאחר פרסום דו"ח המכון במה שראש הסוכנות לזריני כינה בסדרה של ציוצים "חומר בלתי הולם", והסבירה כי החומרים נכתבו והופצו "בטעות" לתלמידים בתחילת מגיפת הקורונה כדי לסייע בלימוד מרחוק.

מנכ"ל מכון IMPACT-se מרכוס שף אמר כי "זהו צעד חשוב באמת במאבק למניעתה מאונר"א להסית אלפי ילדים בכל יום לאלימות, קיצוניות ואנטישמיות. זוהי הפעם הראשונה שבה המחוקקים של האיחוד האירופי אמרו לאנור"א - 'מספיק'".

"תגובת הסוכנות לחקיקה היא אינדיקציה נוספת לבעיות העמוקות בניהול הארגון. במקום ביקורת עצמית כנה ונחישות לשיפור, היא התרכזה בהובלת קמפיין שגלגל את אותן טענות מופרכות. אולם כיום, הפרלמנט האירופי הראה את הדרך לכל אלה שאינם רוצים לכתוב צ'קים ריקים לארגון פגום עמוקות זה. כעת ברור כי יש צורך בבדיקה חיצונית של כל חומרי ההוראה של אונר"א לפני שמועברים מיליוני דולרים מכספי משלמי מיסים למימון הקצנה יומיומית של ילדים", סיכום שף.