כיפת ברזל בצפון
כיפת ברזל בצפוןצילום: באסאל עוויאד, פלאש 90

העיתון "ידיעות אחרונות" יפרסם בסוף השבוע הקרוב כתבת תחקיר אודות חיילים אשר שירתו כלוחמים במערך "כיפת ברזל" ולקו במחלת הסרטן, אשר טוענים כי ישנו קשר הדוק בין אופי השירות למחלה.

בתחקיר, שקטעים ראשונים ממנו התפרסמו הבוקר (חמישי), מוצג גם מחקר חדש שמחזק את טענות החיילים קובע כי אחוזי התחלואה מקרב חיילי המערך גבוה במיוחד.

בצה"ל, מנגד, מציגים נתונים אחרים ומחקר נוסף, אשר בעקבותיהם מתעקשים בצבא כי נתוני התחלואה בקרב בוגרי השירות במערך איננו חריג בשום קנה מידה.

"כמות האנשים שחולים בסרטן ושירתו בכיפת ברזל מצריכה בדיקה. כל הגנרלים רוצים לקחת קרדיט על ההצלחה של כיפת ברזל, אבל מה עם לקחת אחריות על החיילים? מי לוקח אחריות עלינו?", שואל רן מזור, אשר שירת בתפקיד שחייב קרבה למכ"ם של המערכת, אשר כונה על ידי החיילים "הצי'פיר" או "הטוסטר".

יהונתן חיימוביץ', היום בן 31, שגם בגופו התגלה סרטן לאחר שהשתחרר מהצבא, סיפר לעיתון, "כשאתה ליד מכ"ם אתה ממש מרגיש את הגוף רותח מבפנים. אם אתה מנסה לדמיין מה קורה לאוכל במיקרו, זה היה ממש ככה. אתה מרגיש את החום מגיע בגלים".

מדובר צה"ל נמסר ל"ידיעות", "צה"ל רואה בבריאות המשרתים חשיבות עליונה ופועל על מנת לשמור עליה ולאתר מקרי תחלואה חריגים. לאחר בדיקה מקיפה לא נמצא שיעור תחלואה חריג בקרב משרתי כיפת ברזל והגנ"א. עם פריסתה של כל סוללה בשטח ובאופן עיתי נבדקת העמידה בטווחים וברמת הקרינה בכל סוללה על ידי בודקים מוסמכים, אשר בוחנים את מאפייני האתר שבו נפרס המכ"ם בהתאם להוראת קצין הרפואה הראשי להגנה על חיילים מקרינה, אשר מחמירה על התקן הקבוע בחוק האזרחי".

עוד אמרו בצבא כי "במהלך הביקורת מנוטרת הקרינה הבלתי מייננת סביב המכ"ם ונבדקים אמצעי בטיחות, כגון שילוט או גידור. גורמי הרפואה בצה"ל, ובחיל האוויר בפרט, ערכו בדיקה מעמיקה על בסיס נתונים רחבים על מנת לבחון את הטענות שעלו בנושא ולבדוק את שכיחות התחלואה בקרב משרתי כיפת ברזל. בסיום התהליך לא נמצא הבדל בשכיחות או בסוג התחלואה בין משרתי כיפת ברזל לגדודי הביקורת בעלי מאפיינים דומים שנבדקו. סוגי התחלואה שנמצאו נפוצים בקרב מאפייני האוכלוסייה שנבדקה".