בלי כיפות?
בלי כיפות?צילום: istock

דאגה בקהילות היהודיות בקנדה לאחר שבית משפט גבוה בחבל קוויבק בקנדה אישר את מרבית סעיפי החוק האוסר על יהודים ועל בני מיעוטים דתיים אחרים העובדים במקום ציבורי לעטות סמלים דתיים כגון כיפות.

שופטי בית המשפט פסקו כי הצעת החוק אינה סותרת את אמנות זכויות האדם הקנדיות.

יחד עם זאת, בית המשפט הסכים כי החוק על סמלים דתיים השנוי במחלוקת אינו חל על הנהלת בית הספר דובר האנגלית שהביאה את הענין בפני בית המשפט.

המרכז לעניינים ישראליים ויהודיים, ארגון הסברה יהודי, אמר השבוע כי הוא "מאוכזב עמוקות" מן הפסיקה. "הוראות הצעת חוק 21 מגבילות באופן חמור את חופש הדת ואת יכולתם של תושבי קוויבק היהודים ובני קהילות דתיות אחרות לפתח בחופשיות קריירות במגזר הציבורי", אמר המרכז, שמקום מושבו בטורונטו.

הצעת חוק 21 הועברה בידי הממשלה בראשות מפלגת 'הקואליציה לעתיד קוויבק' ביוני 2019, לכאורה כדי לקדם את הנייטרליות של המדינה, והחוק עודנו פופולרי בקרב אזרחי קוויבק. אולם מבקריו אומרים כי מטרתו האמיתית של החוק היא להניא נשים מוסלמיות העובדות בשירות המדינה מללבוש חיג'אב בעבודה.

נגד הפסיקה שכתב השופט מארק אנדרה בלאנשארד צפוי היה להיות מוגש ערעור לבית המשפט לערעורים של קוויבק.

ממשלת קוויבק הבטיחה להפעיל את 'סעיף ההתגברות' של החבל, המאפשר לה להתעלם מפסיקות של בית המשפט – צעד שהמרכז לענייני ישראל ויהודים ביקש להתנגד גם לו.

את העתירה הגישו ארגונים יהודיים, ולהבדיל, גם ארגונים מוסלמיים לאחר שכבר דווח על עובדי מדינה שנפגעו כתוצאה מהחוק החדש.

בין העותרים היה גם יהודי חובש כיפה ממונטריאול שנאלץ לוותר על משרה בהוראה ציבורית, בעקבות החוק החדש.

"סמלים דתיים לא יוכלו להילבש או להיחבש על ידי אף אדם שעובד במקום ממשלתי רשמי", כך לפי לשון החוק.

על פי ההגדרה הרחבה, החוק החדש כולל מורים בבתי ספר ציבוריים עורכי דין של הממשל, קצינים, סוהרים ועוד רבים אחרים, ומכולם יידרש להגיע למקום עבודתם לבושים באופן ניטרלי – ללא כל סממן דתי.