הילולת ל"ג בעומר במירון
הילולת ל"ג בעומר במירוןצילום: ערוץ 7

אסון מירון וההתרעות לאורך השנים: רפרוף אחורנית בין דפי דו"חות מבקר המדינה מגלה כי כבר לפני 13 שנה פורסם דו"ח חריף שהתריע מפני סוגיית הבטיחות הרעועה במירון ממצאיו וקיבלו אישוש מצמרר באסון מירון תשפ"א.

קריאת הדו"ח מלמדת על כך שהסכנות הרבות לעולי הרגל אל הציון ביום ההילולא היו ידועות וגלויות, ולמרות זאת סופק מדי שנה 'אישור זמני' שאפשר לקיים את החגיגות כמתוכנן למרות אי תיקון הליקויים הרבים.

"מתחם רשב"י אינו ערוך כנדרש לקליטת אלפי האנשים שמגיעים אליו מדי יום ובמיוחד באירועים המוניים שאליהם באים עשרות ומאות אלפי מבקרים", קובע הדו"ח בפסקנות, ומונה בהרחבה שורת ליקויי בטיחות מטרידים. בין השאר, קובע המבקר כי מאז קום המדינה נוספו למבנה תוספות בניה והוכנסו בו שינויים רבים, חלקם בלי שניתנה הדעת על התכנון האדריכלי שלו, ובכך פגעו בצביונו המיוחד של המקום.

עוד מציין המבקר כי במחלקת ההנדסה של המועצה האזורית לא נמצאו תיקים המרכזים את הטיפול שנעשה לפני 2006 בבניה הלא חוקית במתחם הקבר. לדברי מנהל היחידה כנראה שהתיק של קבר רשב"י נעלם בעת שהמועצה האזורית עברה למיקום אחר.

כתוצאה מכך, אין בידי המועצה האזורית מידע מפורט על מצב הקונסטרוקציה, היציבות מפני רעידות אדמה והעמידה בעומסים של המבנה המקורי והתוספות שלו.

בתחום הבטיחות של המבנה וסביבתו מציין המבקר כי במהלך השנים דווח על מקומות במבנה הקבר ובשטחים שמסביבו שאינם עומדים בדרישות שירותי הכבאות ומסכנים את שלום הציבור והומלץ למועצה האזורית לסגור את המקום ולא להתיר לקיים בו אירוע רב משתתפים בל"ג בעומר. לאחר ביצוע שינויים ותיקונים, ולאחר שהוקצו כבאיות על צוותיהן שיוצבו במקום, אישר שירות הכבאות לפתוח את האתר באופן זמני, אך ורק בליל ההדלקה.

המבקר מצטט מפי מפקד שירותי הכבאות המספר כי "לאורך שנים קיימות הנחיות רבות לאתר אשר אינן מבוצעות בשלמותן ואשר מקשות עלינו את העברת אישורינו לגורמים הנוגעים בדבר. ישנם אתרים בקבר הרשב"י אשר פועלים ללא אישור שירותי כבאות. ואינם תקינים". לדברי המבקר, "יוצא אפוא שמבנים ואוהלים שהוקמו לרווחת הציבור חשפו בסופו של דבר את הציבור לסכנה".

עוד מתריע המבקר כי באירועים רבי משתתפים עלולים להיווצר עומסי תנועה שלא יאפשרו מעבר מהיר של רכבי ההצלה, וגם יסכנו את הולכי הרגל.

הוא קורא להכין בדחיפות תכנית לשיפור דרכי הגישה למתחם רשב"י וממנו בשעת חירום, להקצות דרכי גישה מתאימות לרכבי חירום גם בין המבנים היבילים, כדי לאפשר כניסת כוחות הצלה ופינוי נפגעים במהירות בעת הצורך.