בין משפט לממשלה – האפשרויות של נתניהו

נבצרות? ראש ממשלה חליפי? שר-על? נשיא? מה האפשרויות שניצבות בפני נתניהו מבלי לאלץ אותו להתפטר לנוכח המשפט המתנהל נגדו?

שמעון כהן - ערוץ 7 , כ"ב באייר תשפ"א

בין משפט לממשלה – האפשרויות של נתניהו-ערוץ 7
רה"מ בנימין נתניהו
צילום: מרק ישראל סלם, פול

במסגרת ניסיונות הרגע האחרון לפתרון המבוכה הפוליטית שכולנו בעיצומה שעות לפני פקיעת המנדט של נתניהו, עולות גם האפשרויות להעביר את נתניהו לתפקיד אחר, אלא שאימת המשפט מרחפת מעל ההצעות השונות.

על האפשרויות הניצבות בפני ראש הממשלה שוחחנו עם כתבנו ופרשננו שלמה פיוטרקובסקי, ומסתבר שהאפשרויות לא רבות כלל ועיקר.

בראשית הדברים מציין פיוטרקובסקי את הלכת דרעי-פנחסי הוותיקה שאותה בחר בג"ץ להעמיד על מכונה וממנה עולה כי אם נתניהו לא ראש ממשלה או ראש ממשלה חליפי הרי שעליו להתפטר.

המשמעות היא שכל הגדרה אחרת, משנה לראש ממשלה, סגן ראש ממשלה, שר-על או כל אפשרות דומה מובילה בהכרח לפיטורין. הסיבה לכך, מסביר פיוטרקובסקי, היא הפסיקה שלפיה חובת הפיטורין מוטלת על ראש הממשלה המחויב לפטר שר שנגדו הוגש כתב אישום, ומאחר ואת ראש הממשלה עצמו או את ראש הממשלה החליפי לא ניתן לפטר הרי שהוא נשאר בתפקידו.

"אופציה נוספת היא בית הנשיא", אומר פיוטרקובסקי המזכיר כי "החוק מקנה לנשיא המדינה חסינות מוחלטת מהליכים פליליים. אי אפשר לנהל נגדו הליכים פליליים. אין כתב אישום אם הנשיא לא מסיר לעצמו את החסינות", אלא שגם כאן קיימת בעיה, מכיוון אחר: "הבעיה היא שזה לא תפקיד ביצועי ונתניהו לא מוותר על השאיפה לתפקיד ביצועי, בעיה נוספת היא שלא ברור אם במצב שבו כבר ישנם הליכים משפטיים הם יימשכו או יופסקו".

עוד הוא מעיר כי קיים קושי מהותי וסמלי בעצם התנהלותו של נשיא שבמקום לבקר את חיילי צה"ל או לפגוש שגרירים, נאלץ להתייצב בבית המשפט. הבעיה היא לא הלו"ז אלא כבודה של המדינה, הוא מדגיש.

ומה באשר לנבצרות? כאן מדובר בנקודה בעייתית ולא ברורה שכן לא ניתן להגדיר אדם מתפקד כנבצר, ונראה שנתניהו אכן עודו מתפקד. אמנם, מוסיף פיוטרקובסקי, קיימת הרחבת מונח הנבצרות כפי שקבע זאת אהרון ברק, ולפיה יכול היועמ"ש לקבוע אם ראש הממשלה נכנס תחת הגדרת נבצרות, אך כאן ישנה בעייתיות אחרת, והיא עצם התלות של ראש ממשלה בהחלטתו האישית-מקצועית של היועמ"ש אם הוא נבצר או לא.

פיוטרקובסקי מציין כי ברוח הרחבה זו של הגדרת הנבצרות מקפידים ארגונים שונים לשגר אחת לכמה שבועות ליועמ"ש מכתב בו הם דורשים לבחון מחדש אם הנסיבות החדשות והמתחדשות אינן הופכות את נתניהו לנבצר. עוד הוא מעיר כי נבצרות תוקפה יפה לשלושה חודשים ומעבר לכך יש לצאת לבחירות, כך שגם אופציית הנבצרות לא מותירה לנתניהו פתח ראוי.

בהקשר זה מוסיף פיוטרקובסקי ומזכיר כי נבצרות מותירה את נתניהו ללא כוח ביצועי בעוד נתניהו עצמו שואף לתפקיד ביצועי מובהק. כמו כן המשמעות היא העברת סמכויותיו ותפקידיו לממלא מקומו, עובדה שגם היא מרחיקה את נתניהו מקבלת הרעיון.

לסיכומם של דברים נראה שאם אימת המשפט היא שמדריכה את שיקוליו של נתניהו, הרי שלפניו שתי אפשרויות בלבד: ראש ממשלה או ראש ממשלה חלופי.