ד"ר רון בריימן
ד"ר רון בריימןעצמי

קיימות שתי דרכים להסביר את התנהגותו של הימין בכלל ושל ימינה בפרט בכל הנוגע להקמתה של ממשלה חדשה.

דרך אחת היא לראות במתרחש רצף של צעדים שתכליתם לשדר לבנימין נתניהו, ראש הממשלה המכהן, שיש לו רק דרך אחת להמשיך לכהן בממשלה: להיות "ראש ממשלה חליפי" בשנתיים הבאות, שנתיים שבהן יכהן נפתלי בנט כראש ממשלת הימין ושבהן תמשיך איילת שקד במלאכת הקודש שבה התחילה במשרד המשפטים, במטרה לרפא את הרשות השופטת ואת מערכות אכיפת החוק מן הפוליטיזציה המסוכנת שדבקה בהן. נתניהו עדיין יכול להשתמש במנדט שקיבל כדי לעשות את הצעד המתחייב.

דרך שנייה היא להפנים שנפתלי בנט אינו משתמש בקולות הימין שניתנו לו כדי להקים ממשלת ימין, אלא משתמש בהם כדי להכתיר את עצמו כראש ממשלת שמאל קצרת ימים. לא על הדרך הזו תהיה תפארתו. רבים וטובים נתנו לו את קולם ואת אמונם כדי להקים ממשלת ימין שתשקף את רצון הציבור. רבים וטובים – אם כי למרבה הצער לא מספיק רבים – רצו ממשלת ימין, ולא ממשלת שמאל שבראשה קבלן ביצוע שהעביר לממשלת שמאל קולות שנועדו לממשלת ימין. לא אל ממשלה כזו התפללנו.

מי שהצביע ימינה לא התכוון ללכת שמאלה. מי שהצביע ימינה רצה שמדינת ישראל תהיה מדינה יהודית ודמוקרטית, ולא ממשלה הנשלטת על-ידי גורמים אוטו-אנטישמיים, שכל רצונם הוא "רק לא נתניהו" בטווח הקצר וגירוש מאות אלפי יהודים מבתיהם בארצם (טרנספר בלעז) – בטווח הארוך יותר. מי שחלומו הרטוב הוא עקירת יהודים מבתיהם בארצם אינו יכול לטעון שהוא רוצה את ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. ומי שייתן את קולות הימין – בין אם יהיה זה נפתלי בנט ובין אם יהיה זה גדעון סער - לאותם גורמים אוטו-אנטישמיים, לא ירחק היום שבו יאכל גם את התבשיל שהקדיח וגם את הדגים המסריחים וגם יגורש מן העיר ומן החיים הפוליטיים, והראשונים שיבצעו גירוש זה יהיו שותפיו החדשים מן השמאל הקיצוני-המשיחי. מבחינתם, ה- בנט עשה את שלו, ה- בנט יכול ללכת.   

לא מיותר להזכיר את חטא הפריטטיות. הממשלה היוצאת לא תפקדה בגלל הפריטטיות, שיטה שנתנה לקבוצה של כ- 17 ח"כים יכולת השפעה וטרפוד כמו לרוב ממשלה, למעלה מ- 50 ח"כים. באמצעות הפריטטיות כוח 17 עיכב ואף מנע החלטות חיוניות בתחום המאבק בנגיף קורונה, בתחום החלת החוק הישראלי על היישובים ביהודה ובשומרון, בתחום שיבוש הדמוקרטיה הישראלית על-ידי "הגנה" כביכול על שלטון החוק, שם מכובס לפוליטיזציה של מערכת המשפט תוך כדי דיבורים גבוהה גבוהה על שלטון החוק ועל הדמוקרטיה. מי שרוצה ממשלה מתפקדת חייב להתנזר מחטא הפריטטיות.