הנשיא ראובן ריבלין
הנשיא ראובן ריבליןצילום: עמוס בן גרשום / לע"מ

המנדט של ראש הממשלה בנימין נתניהו יפוג הלילה בחצות, והנשיא ראובן ריבלין צפוי להעביר את המנדט ליאיר לפיד או בחזרה לכנסת.

גורם בכיר בבית הנשיא אמר ל"ישראל היום" כי "לא יתקיים סבב התייעצויות נוסף. מי שירצה יוכל להעביר את עמדתו. הנשיא יקבל את תמונת המצב על בסיס כל מה שיראה לנגד עיניו - שיחות עם נציגי סיעות שיבקשו ממנו פגישה, הערכות פוליטיות וכל תמונת המצב שלו".

בהתאם לכך, גם החשדנות בתוך הגושים מגיעה לנקודת רתיחה. יאיר לפיד דורש את העברת המנדט לידיו כדי למנוע מצב שבו נפתלי בנט יקבל אותו וינסה להרכיב ממשלה דווקא עם נתניהו והימין. מנגד, בנט טוען כי חתר לסגירת המו"מ בגוש השינוי כדי למנוע את הוויכוח הזה, אך נראה כי לא היה מסרב שהכוח יהיה בידיו.

אחד התרחישים האפשריים שנידונו אתמול היה שגוש הימין ימליץ לנשיא להעביר את המנדט לבנט. במצב כזה בנט יזכה ל־59 ממליצים המורכבים מהליכוד, מימינה, מהציונות הדתית ומהחרדים, שיעמדו מול 45 הממליצים של לפיד (יש עתיד, כחול לבן, העבודה ומרצ), וגם אם סער יבקש מהנשיא לשנות את המלצתו - גוש השינוי יגיע ל־51 מנדטים בלבד. מה שעומד בבסיס הרעיון הזה הוא לאפשר לבנט לנסות להרכיב ממשלת ימין כפי שהבטיח שיעשה.

אלא שבשיחות שנערכו עם בית הנשיא הובהר כי תוכנית כזו אינה באה בחשבון, וכאמור הנשיא לא צפוי להעביר את המנדט לבנט - שכן מבחינתו של הנשיא, ניסיון של בנט להקים ממשלה עם הליכוד היא בבחינת "עוד מאותו הדבר" שהתרחש בחודש האחרון. בבית הנשיא עוקבים אחר ההתפתחויות הפוליטיות ושמעו גם אתמול את בנט אומר לנתניהו כי הגם שהוא עם נתניהו - אין להם ממשלה.

כך או כך, אחרי פקיעת המנדט הלילה בחצות יש לנשיא שלושה ימים להחליט כיצד יפעל - ריבלין יכול להעביר את המנדט ללפיד, אך אם יתרשם שגם ללפיד אין סיכוי להקים ממשלה, הוא צפוי להעביר את המנדט לכנסת.

כפי שפורסם שלשום ב"ישראל היום", בסביבתו של לפיד רוצים מאוד לקבל את המנדט לידיהם מתוך חשש שבנט "יברח" לעבר גוש הימין. במענה לשאלת כתב "ישראל היום" אם יוותר על המנדט לטובת בנט, השיב לפיד: "לא. את המנדט אני אקבל, יש לנו 45 ממליצים, אולי יהיו יותר. אנחנו צריכים לקבל את המנדט, אנחנו המפלגה השנייה בגודלה. המנדט צריך להיות אצל יש עתיד".

מבית הנשיא נמסר בתגובה: "אנחנו לא נעסוק באפשרויות של המנדט הבא עד תום המנדט הזה".