יער הקדושים
יער הקדושיםצילום: ארכיון קק"ל

לכבוד 54 שנים לשחרורה של העיר ירושלים, קרן קיימת לישראל ממליצה לכם על הטיולים הכי שווים בתוך ירושלים ובסביבתה.

יער ירושלים

יער ירושלים הנמצא מדרום-מערב לעיר הוא "הריאה הירוקה" של תושבי הבירה. ביער מגוון עצים, פרחים ובעלי חיים, שרידי חקלאות עתיקה ומערות קבורה. קק"ל פרצה ביער דרכי הגעה לפינות חמד רבות והכשירה בו חניוני נופש ומשחק. יער ירושלים ניטע בשנות ה-60-50 של המאה ה-20 על פני כ-4,700 דונם שהצטמצמו מאז ל-1,250 דונם בלבד. בשנים האחרונות מתנהל מאבק ציבורי להצלת היער. קק"ל יישמה כאן את מודל היער הקהילתי שבו התושבים שבקרבתו משתתפים בתכנון וטיפול בו.

סטף

אתר הסטף ממוקם בצדו המזרחי של הר איתן, בפאתיה המערביים של ירושלים, שבהם צונח מדרון ירוק אל נחל שורק, שני המעיינות הנובעים מתוכו משקים מדרגות חקלאיות (טראסות), זכר לתרבות עברית בת אלפי שנים שכמעט ואבדה מן העולם. כאן מגדלים ממש כמו בני ישראל בשעתם גני ירק מושקים ובוסתנים שאינם דרושים השקייה – זית, שקד וגפן – המעניקים לנוף מראה ירוק ורענן במשך כל ימות השנה.

יער עמינדב ויד קנדי

יער עמינדב, שאותו נטעה קק"ל משתרע על פני כ-7,000 דונם ברכס שלמון-שורק, המתנשא בין נחל שורק ונחל רפאים ממערב לירושלים. יחד עם החורש הטבעי יוצר היער את הריאה הירוקה המשמעותית ביותר העומדת לרשות תושבי הבירה. מדרך הנוף שפרצה קק"ל ביער נשקף נוף מרהיב. ביער מצויים מעיינות, טראסות ושרידי חקלאות עתיקה. בכניסה ליער פיתחה ובתוכו קק"ל חניונים, מתקני ספורט ונופש פעיל, מסלולי רכיבה על אופניים, מסלול ניווט משולט ושביל מותאם למוגבלים בתנועה.

יער החמישה - נווה אילן

יערות החמישה ונווה אילן נמצאים בהרי יהודה בצדו הצפון-מזרחי של שער הגיא, בואכה ירושלים, בסמוך לקיבוץ מעלה החמישה ולמושב נווה אילן. האזור הוא מפניני הנוף של הרי יהודה ולמבקרים מובטח אוויר הרים צלול כיין ותבניות נוף מרהיבות.

פארק ירושלים

הפארק המשתרע על כ-15,000 דונם באזור מורכב מארבעה פארקים - נחל צופים, עמק הארזים, עמק מוצא ועמק רפאים, שבהם מרחבים גדולים שרידי חקלאות עתיקה ומבנים עתיקים. מעיינות נקבה עדיין פועמים בבטן האדמה, ומהם נובעות בריכות מוקפות צמחייה, שועלים, תנים, מכרסמים ושפע של ציפורים. פארק ירושלים הוא פארק מטרופוליני המפותח על ידי ממשלת ישראל, עיריית ירושלים, קק"ל, רשות הטבע והגנים והרשות לפיתוח ירושלים כטבעת ירוקה סביב עיר מזהב.

יער הקדושים

משני צדי נחל כסלון שבפרוזדור ירושלים נטעה קק"ל ב-1951 יער כגלעד לקרבנות השואה: ששת מיליון עציו הם נרות נשמה ירוקי עד, לזכרם של ששת מיליוני היהודים שנספו בשואה. היער, שניטע בתרומת ארגון "בני ברית", משתרע ממזרח לכביש שער הגיא-בית שמש (כביש מס' 38) ומצפון לכביש צומת אשתאול-צובה (כביש מס' 395) בגובה של כ-600 מטר מעל לפני הים. בקיץ אפשר למצוא כאן מפלט מחום היום ובאביב נהנים המבקרים משפע אדיר של צמחי בר.

יער פסגת זאב - נווה יעקב

היער, המשתרע על פני כ-1000 דונם כרצועה ירוקה הנושקת לשכונות פסגת זאב ונוה יעקב שבצפון ירושלים, ניטע על ידי קק"ל החל ב-1982 ואילך. הוא ממוקם בין שתי השכונות בערוץ של אחד היובלים העליונים של נחל פרת הזורם לכיוון יריחו ונהר הירדן, משרת את תושבי השכונות הסמוכות ומטופח על ידם. ביער אתרים ארכיאולוגיים (גתות, כבשני סיד ומערות קבורה), מגוון עצים, פרחי בר ובעלי חיים.

חורשת האומות ביער ירושלים

למרגלות אתר ההנצחה לנספים בשואה "יד ושם", בלב יער ירושלים, נמצאת חורשת האומות, שבה נוטעים מנהיגים וראשי מדינות מכל רחבי העולם עץ של שלום, שותפות ואחווה. המנהיגים מבקרים ביד ושם ובמרחק קצר משם נוטעים באדמת ירושלים עץ המסמל חיים והמשכיות. החורשה הוקמה ב-2005, ביוזמה משותפת של קק"ל ומשרד החוץ כחלק מדרך עץ הזית, שהוקמה במסגרת פעילות של ארגון אונסק"ו ומועצת אירופה, לקידום השלום בקרב עמי האזור, תוך עידוד פיתוח בר-קיימא ותיירות חקלאית.

חוגגים את יום ירושלים: בירושלים

ביום ירושלים, קרן קימת לישראל מזמינה את הקהל הרחב להינות ממגוון פעילויות מהנות לכל המשפחה ביניהם: מעגלי שיח ברחבת המוסדות הלאומיים בנושא ירושלים וציונות שנת 2021 בהדרכת מדריכי קק"ל ופעילות מוזיקלית ומעגלי מתופפים.

כמו כן הציבור מוזמן לסיור "ברחביה הקמנו וניהלנו את המדינה": טיול מבנייני המוסדות הלאומיים בהם התהוותה המדינה שבדרך ונוהלה בימיה הראשונים, אל השכונה שנהייתה מרכז האריסטוקרטיה השלטונית התרבותית המשפטית והכלכלית של מדינת ישראל.

הסיור מודרך ע"י מדריכי קק"ל וייצא כל שעה עגולה לעבר השכונות הירושלמיות רחביה וטלביה (סה"כ 5 סיורים מודרכים). מיקום- רחבת בית המוסדות הלאומיים, כתובת קק"ל 1 טל. 1-800-350-550