זירת האסון במירון
זירת האסון במירוןצילום: ירון בלושטיין/TPS

בשעה שרוב מנהיגי הציבור החרדי חוששים לדבר על הביקורת הפנימית בפורומים פומביים, האדמו"ר מקרלין קיים אתמול שיחה נוקבת עם חסידיו במהלכה קרא לעשות חשבון נפש ולקחת אחריות.

"אנחנו לא יכולים תמיד להבין חשבונות שמים, אבל שקורה דבר כזה אנחנו כעם צריכים לבדוק מה אפשר לעשות מה צריך לתקן. זה נגע ביהודים מכל המקומות והסוגים ממקומות שונים".

בפתח דבריו קרא להתחזק. "זה מראה שאנחנו צריכים להתחזק באהבת חברים ואהבת ישראל אצל כולנו, להתחזק בזה באמת, ובאמת לאהוב אחד השני ולעשות אחד לשני.

"יש מידי הרבה, בפרט ביחידים שפוגעים אחד בשני ומריבות, לפעמים זה בענייני ממונות, ויש המון יותר מדי דברים כאלה שזה לא צריך להגיע לזה, איננו מדברים על מישהו שלוקח מה ששייך לשני, שמרמה אותו וכדומה לזה, זה לא היה צריך להיות אצלנו, אבל אחרי זה, המריבות וכל המסביב, צריכים לעשות כל מה שיכולים להימנע מזה שלא יהיה יותר".

בהמשך דיבר על ההיבט הפרקטי. "כבר מזמן הגיע ההבנה שניקח קצת אחריות על החיים שלנו, ולהתנהג כמו שצריכים להתנהג".

בדבריו התייחס לשנת הקורונה האחרונה במהלכה היו קבוצות בציבור החרדי שזלזלו בהנחיות. "ראינו מספיק מה שעברנו בשנה האחרונה שאנשים התעלמו מהמציאות והשתטו, מה שהביא לדאבונינו שאנשים יסבלו ואפילו אנשים עברו מהעולם כי חשבו שהם 'אויבער חכמים', כבר הגיע הזמן שנהיה אנשים, כבר הגיע הזמן שניקח אחריות".

האדמו"ר התייחס לתשתיות הרעועות על ההר. "מי שיודע מזה יודעים היטב שכבר היו במשך השנים הרבה שרצו ופעלו להגדיל את השטח במירון ולתקן את התשתיות. אין בכלל צורך לדבר על כך, שבליעה"ר הציבור שמגיע והתשתיות הם כאין וכאפס למה שצריך להיות שם, ולצערנו זה מגיע מהחוגים שלנו הרבה הפרעות לעשות דברים שהיו צריכים לעשות, מסיבות אגואיסטיות ומסיבות צרות".

"כבר הגיע הזמן להתנהג באנושיות, אנחנו כבר לא הציבור הקטן שהיה פעם, זה ציבור יפה בליעה"ר, יש הרבה ערליכע אידן, יש ישיבות ויש כוללים, יש הרבה רבנים והרבה ערים, קהילות גדולות ויפות, כבר הגיע הזמן להתנהג כמו אנשים מבוגרים, כבר הזמן להוריד את הנעליים הילדותיות".

"במקום להפריע היו צריכים לראות ולבדוק איך אפשר לעזור, איך אפשר להגדיל ולשפר. מירון זה הרי מקום שמגיעים המוני יהודים, ומדברים על יום כזה כמו ל"ג בעומר, שבשנה רגילה הרי מגיעים מאות אלפים מישראל, הגיע הזמן שיהיה שם תשתית סבירה ונורמלית".

האדמו"ר הוסיף ואמר כי "הרי כל אחד יודע ש'אין סומכים על הנס', ה' עזר שעד השנה היו ניסים, זה אינה סיבה שנמשיך לסמוך על זה, צריכים להיות נורמליים כמו אנשים, צריך לבנות שם תשתיות אמיתיות וגדולות, ויש לנו מהציבור מספיק שיכלו לעשות את זה לדאוג לזה. אין שום סיבה שכבר לקראת השנה הבאה המקום ייראה לגמרי אחרת וזה אפשרי. זה לא הגיוני ואין שום סיבה לכך שעל כל דבר קטן צריכים לריב על כל מיני סיבות קטנוניות".

לקראת סיום דבריו קרא לחסידיו "להתחזק, לחזק את הלימוד ולחזק את התפילה, והנה אנחנו עוד מעט מתקרבים ליום קבלת התורה, לקחת את זה חזק יותר, ולהיות באמת ערליכע אידן מתוך שמחה.. שה' כבר יגאל אותנו שלא יהיו עוד צרות כאלו בעם ישראל ושלכולם יגיע הישועה".

לסיוע ועזרה למשפחות האסון לוועד הרבנים לחצו כאן

לסיוע ועזרה למשפחות האסון לקופת העיר לחצו כאן