יו"ר הכנסת לוין עם ח"כ גפני
יו"ר הכנסת לוין עם ח"כ גפניצילום: נעם מושקוביץ, דוברת הכנסת

יו"ר הכנסת, יריב לוין, אמר הבוקר (שלישי) בשיחה סגורה עם ח"כים חרדים בכנסת כי ככל הנראה בליכוד ימליצו לנשיא המדינה ראובן ריבלין להעביר את המנדט מראש הממשלה בנימין נתניהו לידי יו"ר ימינה נפתלי בנט - כך דווח בחדשות כאן.

גורמים בימינה טענו בתגובה כי לצד הצעתו הפומבית של נתניהו לבנט להיות ראשון ברוטציה, בפועל הוא מעוניין לקדם בחירות חמישיות ולא הקמת ממשלה יציבה.

מלשכת יו"ר הכנסת נמסר, "הידיעה בה דווח כי יו"ר הכנסת יריב לוין אמר שכנראה הליכוד ימליץ על נפתלי בנט בפני הנשיא - איננה נכונה. הדברים לא נאמרו".

מוקדם יותר תקפו בכירים ביהדות התורה את נפתלי בנט ואיילת שקד. "העברת תיק האוצר לליברמן הוא פשע שנאה ועוול מוסרי, שאין לו סליחה. ראוי שבנט יראה כמה לפיד, ‘החליפי’ המיועד שלו, מנסה להסיר מעצמו את קלון העבר, ויבין שיש גבולות שלא חוצים. הצעד שמובילים בנט ושקד הוא צלם בהיכל שמשמעותו הרס המסורת ופגיעה אנושה בדת ישראל. זוהי אזעקת אמת לימין ולציבור הדתי, מר בנט מבצע התנתקות 2 בישראל".

במקביל, בליכוד מנסים לגבש רוב לחוק לבחירה ישירה לראשות הממשלה ושוקלים להעלות אותו היום בוועדה המסדרת, אם יבינו שיש היתכנות למהלך.

גורמים מתוך מפלגות 'גוש השינוי' טענו כי בימים האחרונים ניסה בני גנץ לבדוק את האפשרות לקבל המלצה שהמנדט יועבר מהנשיא אליו. לדברי הגורמים, הובהר לגנץ שלא תהיה תמיכה נרחבת בו.

הבוקר דיווח העיתון 'ישראל היום' כי הנשיא ראובן ריבלין צפוי להעביר את המנדט ליאיר לפיד או בחזרה לכנסת.

גורם בכיר בבית הנשיא אמר כי "לא יתקיים סבב התייעצויות נוסף. מי שירצה יוכל להעביר את עמדתו. הנשיא יקבל את תמונת המצב על בסיס כל מה שיראה לנגד עיניו - שיחות עם נציגי סיעות שיבקשו ממנו פגישה, הערכות פוליטיות וכל תמונת המצב שלו".

בהתאם לכך, גם החשדנות בתוך הגושים מגיעה לנקודת רתיחה. יאיר לפיד דורש את העברת המנדט לידיו כדי למנוע מצב שבו נפתלי בנט יקבל אותו וינסה להרכיב ממשלה דווקא עם נתניהו והימין. מנגד, בנט טוען כי חתר לסגירת המו"מ בגוש השינוי כדי למנוע את הוויכוח הזה, אך נראה כי לא היה מסרב שהכוח יהיה בידיו.

אחד התרחישים האפשריים שנידונו אתמול היה שגוש הימין ימליץ לנשיא להעביר את המנדט לבנט. במצב כזה בנט יזכה ל־59 ממליצים המורכבים מהליכוד, מימינה, מהציונות הדתית ומהחרדים, שיעמדו מול 45 הממליצים של לפיד (יש עתיד, כחול לבן, העבודה ומרצ), וגם אם סער יבקש מהנשיא לשנות את המלצתו - גוש השינוי יגיע ל־51 מנדטים בלבד. מה שעומד בבסיס הרעיון הזה הוא לאפשר לבנט לנסות להרכיב ממשלת ימין כפי שהבטיח שיעשה.

אלא שבשיחות שנערכו עם בית הנשיא הובהר כי תוכנית כזו אינה באה בחשבון, וכאמור הנשיא לא צפוי להעביר את המנדט לבנט - שכן מבחינתו של הנשיא, ניסיון של בנט להקים ממשלה עם הליכוד היא בבחינת "עוד מאותו הדבר" שהתרחש בחודש האחרון. בבית הנשיא עוקבים אחר ההתפתחויות הפוליטיות ושמעו גם אתמול את בנט אומר לנתניהו כי הגם שהוא עם נתניהו - אין להם ממשלה.

כך או כך, אחרי פקיעת המנדט הלילה בחצות יש לנשיא שלושה ימים להחליט כיצד יפעל - ריבלין יכול להעביר את המנדט ללפיד, אך אם יתרשם שגם ללפיד אין סיכוי להקים ממשלה, הוא צפוי להעביר את המנדט לכנסת.