בנימין נתניהו
בנימין נתניהוצילום: Yonatan Sindel/Flash90

בחצות הלילה (שלישי) תם המנדט שנתן נשיא המדינה ראובן ריבלין לראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב ממשלה לאחר הבחירות לכנסת ה-24.

דקות ספורות קודם לכן הוציא הליכוד הודעה לפיה, "עקב סירובו של בנט להתחייב לממשלת ימין, דבר שהיה מוביל בוודאות להקמת ממשלה בהצטרפות של חברי כנסת נוספים, ראש הממשלה נתניהו החזיר כעת את המנדט לנשיא".

זאת לאחר שעד השעה האחרונה עוד בדקו בסביבת נתניהו אפשרויות שונות, ובהן האפשרות להודיע על הצלחה להרכיב ממשלה שהיתה מעכבת בשבוע את העברת המנדט.

מבית הנשיא נמסר, "זמן קצר לפני חצות, הודיע נתניהו לבית הנשיא כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה ועל כן הוא מחזיר את המנדט אל הנשיא. מחר, יום רביעי, כ"ג באייר, 5 במאי, במהלך הבוקר, יעמוד בית הנשיא בקשר עם הסיעות באשר להמשך תהליך הרכבת הממשלה".

בפני הנשיא עומדות כעת שתי אפשרויות עיקריות: האחת היא להעביר את המנדט לחבר כנסת נוסף שיקבל 28 יום לצורך הרכבת ממשלה, והשניה היא להחזיר את המנדט לכנסת.

במידה שהמנדט יחזור לכנסת, תתחיל תקופה בת 21 יום שבמהלכה יוכל כל חבר כנסת לאסוף 61 ממליצים שיבקשו להטיל עליו את הרכבת הממשלה. חבר כנסת שיגיש לנשיא 61 חתימות יקבל את תפקיד הרכבת הממשלה ויוכל להשלים את ההרכבה בתוך 14 יום.

אם אף אחד מחברי הכנסת לא יגיש 61 חתימות בתקופה זו, או שחבר הכנסת שקיבל 61 חתימות לא יצליח להרכיב ממשלה, תצא ישראל למערכת בחירות בתך 90 יום.

לקראת ההחלטה צפוי נשיא המדינה לפנות מחר בבוקר לכל סיעות הכנסת ולברר האם הן מעוניינות לעדכן את ההמלצה שנמסרה לו בסבב ההתייעצויות שנערך לאחר הבחירות.

עד לשלב התשובות לנשיא צפוי לילה ארוך של מגעים בין המפלגות השונות, במטרה להגיע להסכמות שיאפשרו את העברת המנדט למועמד כזה או אחר.