עם סגנית ראש עיריית ירושלים, חגית משה, שוחחנו על יום ירושלים הנוכחי לעומת זה של השנה שעברה שהתנהל במתכונת מצומצמת תחת מגבלות הקורונה.

"אנחנו רוצים לחזור לרחובות עם הדגלים, לשמוח בשמחתה של העיר המדהימה הזו שמזמינה להגיע לכאן. ירושלים חיכתה לרגעים האלה, כמו כל הארץ", אומרת משה ומסכמת את השנה המורכבת שעברה על כולנו.

"התחושה היא שאנחנו כבר אחרי זה בכלל במדינה ולא רק בירושלים. בירושלים מימשנו מעל שמונים אחוזים מהחיסונים. אנחנו מחכים לכך שכולם יתחסנו ואז נצא לגמרי מתוך המועקה הזו. התחושה היא תחושה של שחרור, להודות לקב"ה על הרגעים האלה שלא חשבנו שיגיעו והנה עברה שנה קשה ונעשו כאן דברים מופלאים".

"בשנה הזו גילינו גם איזה כוחות מופלאים יש לעיר, לתושבים, לצוותים ולעובדים שלקחו על עצמם את הטיפול באוכלוסיות היותר מוחלשות כמו הגיל השלישי, ילדים בסיכון ועוד. המערכת עבדה יפה כל כך בשילוב הכוחות האזרחיים. תמיד ידענו שזה קיים אבל לא הכרנו את הממדים האלה", אומרת משה.

על התפרצות האלימות במזרחה של העיר אומרת משה כי היא אינה סבורה שמדובר בתופעה שתימשך אלא מדובר ב"פיקים", כהגדרתה, שמתעוררים כאשר "מחפשים את החולשות שלנו. אני מאמינה שהסדר חוזר וחזרנו לחיים שפויים גם ברכבת הקלה. המשטרה תמשיך לעשות את העבודה, מה שלא תמיד מגיע לכותרות, אבל בסך הכול את ערביי מזרח העיר אנחנו פוגשים באותה רכבת, בשוק, במרכזי הקניות וכולם רוצים לחיות כאן בשקט ובשלווה".

לדבריה ישנם גורמים המבקשים להתסיס ולהפוך את העיר למה שהיא אינה. "העיר הזו היא עיר של מעל 900 אלף תושבים ורובם רוצים לחיות כאן בשלום. יש כאן גם אחריות רבה של מנהיגי הציבור הערבי שמבינים שהם מתדרדרים למחוזות שמזמן הם רצו לשכוח. יש עבודה מאומצת של רשויות החוק, של המשטרה, השב"כ ועוד כדי להרגיע את העניינים, אבל בסך הכול ירושלים משרת שלווה ושלום".

עוד מתייחסת חגית משה לשאיפה של עיריית ירושלים והמשרד לירושלים להפוך את יום ירושלים לאירוע שלא רק יתפרס על פני שבוע שלם, אלא שידבר לכלל האוכלוסיות והמגזרים ולא רק לציונות הדתית. "בימים הראשונים שהתחלתי במועצת העיר מאוד הפריע לי שהציבור הכללי חסר ביום ירושלים. ברגע שנזיז את הפוליטיקה של שמאל וימין ונבין שירושלים מאוחדת היא ירושלים של הכותל, ירושלים בטוחה, ירושלים שמאפשרת לכולנו שיח בין מגוון של אוכלוסיות, זה המסר שיגיע גם לבני הנוער שלא מגיעים מהמגזר. אנחנו חוגגים את עצמאותה של ירושלים שהופכת להיות כל כך פלורליסטית וזה חייב להיות תוך כדי שיח".

במבט לעתיד מציינת חגית משה מיזם עליו עמלים במועצת העיר ובו יוכלו כל צעירי העיר להשתלב באחד מ-13 המוסדות האקדמאיים הפזורים ברחבי העיר. לדבריה היעד אליו היא וראש העירייה חותרים הוא הפיכתה של ירושלים לבירת החינוך של ישראל, וכבר היום גורמי חינוך ורשתות חינוך מגיעים לירושלים כדי להתרשם, ללמוד ולהעתיק את המודל הירושלמי של שילוב חינוך, אקדמיה וטכנולוגיה, בעיקר לנוכח המגוון התרבותי העשיר שבעיר.