נתניהו בהר חומה
נתניהו בהר חומהצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

דוברי משרדי החוץ של גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד ובריטניה פרסמו הודעת גינוי לישראל בעקבות החלטת ראש הממשלה נתניהו לאשר בניית 540 יחידות דיור חדשות בשכונת הר חומה בירושלים.

"אנו קוראים לממשלת ישראל לחזור בה מהחלטתה לקדם בנייה של 540 יחידות התיישבות באזור הר חומה בגדה המערבית הכבושה ולסיים את מדיניות פיתוח ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים לחלוטין", אמרו שרי החוץ.

''התנחלויות מפרות את החוק הבינלאומי ומסכנות את הסיכויים להסדר שלום של הסכסוך הישראלי-פלסטיני. אם ההחלטה לקידום בניית ההתנחלויות בהר חומה תיושם הדבר יחליש עוד יותר את הסיכויים למדינה פלסטינית בת קיימא שבה ירושלים היא הבירה של שתי המדינות'', הוסיפו נציגי המדינות מאירופה.

כאמור, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בירושלים אישרה הקמה של 540 דיור חדשות בשטח שבין שכונת הר חומה לגבעת המטוס. בגבעת המטוס צפויה להתחיל בנייתה של שכונה נוספת ובה יותר מ-2,000 יחידות דיור.

בנייה בשני המתחמים הללו תנתק בפועל את הכפר בית צפאפא מהרצף הטריטוריאלי הערבי. ארגוני שמאל טוענים כי הקמת שתי השכונות תביא לחיסול כל אפשרות לחלוקה עתידית של ירושלים במסגרת הסכם עם הפלסטינים.

בתנועת השמאל הקיצוני ''שלום עכשיו'' תקפו בחריפות: "עיריית ירושלים משמשת קבלן ביצוע של ממשלה ללא מנדט, שממשיכה לחבל ולגרום נזקים לסיכוי לשלום. מדובר בעוד בנייה מסוכנת והרסנית מעבר לקו הירוק שמאותת לממשל ביידן שפניה של ישראל אינם לשלום ותגרור עימותים מיותרים".

אביב טטרסקי, רכז לובי תכנון בעמותת עיר עמים, אמר לעיתון הארץ כי "קידום התכנית הוא בשורה מדאיגה למי שחשבו שחילופי הממשל בארצות הברית יאלצו את ישראל לרסן את הבנייה בהתנחלויות''.

לטענתו, ''עוד בנייה מעבר לקו הירוק אינה פותרת דבר מהבעיות האמיתיות של המציאות הדו-לאומית בירושלים ובין הירדן לים".