הנשקים שאותרו אצל המחבלים
הנשקים שאותרו אצל המחבליםצילום: דוברות המשטרה

שלושה מחבלים פלסטינים הגיעו הבוקר (שישי) לבסיס סאלם בצפון השומרון, פתחו באש ונוטרלו על ידי כוחות צה''ל ומשמר הגבול.

שניים מהמחבלים חוסלו. השלישי במצב אנוש. כל השלושה היו חמושים והשתתפו בפתיחת האש לעבר כוחותינו שפעלו מיד והשיבו בירי.

המחבל הפצוע פונה במצב אנוש על ידי מד"א לבית החולים העמק בעפולה.

בבדיקה של חבלן מג"ב בזירה נתפסו שלושת הנשקים של המחבלים. על כל מחבל נתפסה סכין ועל אחד מהמחבלים היו כדורים בתפזורת.

תחקיר שבוצע באוגדת יהודה ושומרון בעקבות ניסיון הפיגוע העלה כי שלושת המחבלים שפתחו במקום באש הגיעו ברכב מתוך שטח ישראל, כשהם חמושים ברובים וסכינים. לפי הערכות מדובר בשוהים בלתי חוקיים. הנושא עוד נמצא בבדיקה.

במשמר הגבול ובמשטרה משבחים את פעילותם של הלוחמים שהגיבו בצורה מקצועית ונחושה תוך חתירה למגע לעבר המחבלים שירו לעברם.

"פעלתם בצורה מקצועית ונחושה, חתרתם למגע והבאתם לסיום מהיר של האירוע, כל זאת ללא נפגעים לכוחותינו. זה מסוג האירועים שהיו יכולים להיגמר באסון כבד ואתם אלו שמנעתם אותו. הצלתם חיי אדם וזה בדיוק מה שמצופה מלוחמי ולוחמות מג"ב. מעריך ומוקיר את פועלכם היום. יישר כוח", כך אמר מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן שהגיע לזירת הפיגוע ושוחח עם הלוחמים שניטרלו את המחבלים.

מפקדת הכוח במג"ב שניטרל את המחבלים סמ"ש ש', לוחמת בשירות סדיר אמרה: "במהלך הפעילות מחוץ לשער הבסיס זיהיתי שלושה מחבלים חמושים רצים לעברנו ופותחים באש, דרכנו את הנשקים ותפסנו מחסות תוך שאנחנו משיבים לעברם באש, במהלך הקרב יריות אנחנו שומעים כדורים שורקים לנו מעל הראש. מנענו את האירוע הבא שהיה יכול להיות הרבה יותר חמור - לשם כך התגייסנו".

מח"ט מנשה אל"מ יאיר פלי שוחח בטלפון עם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, שבירך את אל"מ פלי ואת לוחמי מג"ב של חטיבת מנשה שחתרו למגע, חיסלו את המחבלים ומנעו פיגוע גדול.

"בשם כל תושבי השומרון אני מצדיע ללוחמי מג''ב של חטיבת מנשה, הימים הלא פשוטים הללו מזכירים לנו שוב ושוב שאנחנו עם אחד. עם ישראל כולו וההתיישבות בשומרון כחלק ממנו ינצחו את הטרור הפחדני של הרשות הפלסטינית", אמר דגן.

ראש מועצת שומרון הוסיף: ''כולנו מחבקים את לוחמי מג''ב, חיילי צה''ל וכל כוחות הביטחון ומגבים אותם לחיסול הטרור. אני קורא לממשלה ללמוד מהלוחמים בשטח כיצד חותרים למגע ומחסלים את הטרור".

מפקד סיירת גבעתי, סגן-אלוף נתנאל שמכה, סיפר (חמישי) על המאמצים לאיתור ומעצר המחבל מונתסר שלבי שביצע את פיגוע הירי בצומת תפוח, בו נרצח יהודה גואטה הי''ד ונפצע קשה בניה פרץ.

"מיום ראשון לאחר הפיגוע, כל סיירת גבעתי קפצה לנקודה. התחלנו במרדף בעקב של המחבל, לאחר שפצענו אותו. נכנסנו עם כל הפלגות, צוותים לכפרים שהיו כאן במרחב. סרקנו בית-בית, אבן-אבן, הפכנו הכול, בשביל לאתר אותו וכל פעם, ממש, מצאנו עוד איזה קצה חוט כדי לתפוס את המחבל", מפקד הסיירת.

המחבל נתפס במבנה שבו הסתתר בכפר סילוואד ליד רמאללה, בזכות מידע מודיעיני על הטיפול הרפואי שקיבל, אליו נזקק לאחר שנפגע מירי הלוחמים בזירה. הוא הועבר לחקירת השב"כ.

סגן-אלוף נתנאל שמכה ציין כי במעקב אחרי המחבל נמצאו כמה סייענים שלו. "בסוף, עם איזה קצה חוט בעקבות הפציעה שנגרמה מירי לוחם הסיירת ומפקד הצוות שפגעו בו, הבנו איפה הוא קיבל את הטיפול הרפואי, סגרנו מעגל והצלחנו לתפוס אותו בלילה, תוך כדי שהוא מרים את הידיים".

מפקד הסיירת הוסיף: "לוחמי סיירת גבעתי ימשיכו לעשות הכול כדי לאפשר לתושבים לחיות כאן בשלום ובבטחה".

מפקד פלוגה בסיירת, רב-סרן א' אמר כי המחבל נתפס "לאחר מאמצעים מבצעיים ומודיעיניים רבים, בשיתוף פעולה של שב"כ, צה"ל, ימ"מ וכוחות נוספים".

"המרדף נמשך ארבעה ימים, ובמהלכו הלוחמים עבדו לילות כימים במטרה למצוא את המחבל. אני גאה בלוחמים שלי שבמהלך השבוע האחרון חתרו למגע ועבדו ללא לאות על מנת להביא לתפיסת המחבל", תיאר א'.

מפקד צוות בסיירת גבעתי, סגן ש', סיפר: "מיד לאחר מכן יצאנו למרדף. באמצעות מודיעין אנו ביצענו סריקות במרחב ופשטנו על יעדים. אמש לאחר מאמצעים מבצעיים רבים ושת"פ של כלל כוחות הביטחון, המחבל נתפס. אנחנו, סיירת גבעתי, נמשיך לבצע את משימתנו, כאן בגזרה, נעשה הכול על מנת לשמור על חיי התושבים ועל השקט במרחב".

בפיגוע נרצח יהודה גואטה, בן 19 מירושלים. חברו של יהודה בישיבת איתמר, בניה פרץ מבית שאן, נפצע באורח קשה. עמיחי חלא, חבר נוסף לישיבה, נפצע באורח קל בפיגוע - ושוחרר מבית החולים.

המרגל למען ישראל יהונתן פולארד ורעייתו אסתר השתתפו אתמול בהלוויתו של יהודה גואטה, תלמיד ישיבת איתמר שנרצח בפיגוע ירי בצומת תפוח בשומרון. ''קיוויתי והתפללתי שההקרבה שלי תמנע אסון שכזה. אבל לרוע, הרוע שלקח את יהודה, יש כוח אדיר. הוא לא עוצר, אין לו רחמים'', אמר פולארד בהלוויה.

''לנו יש רחמים, ולכן אנחנו כאן, כדי להגיד שלום ליהודה. מה שנעשה כעת בעקבות האסון הזה יביא לשינוי בארץ ישראל. אחיכם שוכב כאן, לאחר שנרצח בדם קר. רבים מכם שירתתם בצבא ואתם מבינים מול מה אנחנו מתמודדים''.

פולארד הוסיף: ''לא ציפיתי לחזור ולהתמודד עם כזה אסון. אנחנו חייבים שזה ייפסק, זה לא יכול להימשך ככה. אני לא רוצה שאסון כזה יקרה שוב. זה בכוח שלנו - להתפלל וכן, מה שאנחנו עושים בקלפיות כדי למנוע את זה.

''חשוב שתהיה משמעות למוות, ואם המוות של האיש הצעיר הזה יאחד אותנו כדי למנוע מזה להתרחש שוב, אזי מותו לא יהיה לשווא'', כך פולארד.