הרב יואל קטן
הרב יואל קטןצילום: אתר ישיבה

ידיד נפשי הרב זאב וייטמן שליט"א, רבם של אלון שבות ושל קונצרן תנובה, כמֵה לאחדות בעם כמו לפני מלחמת ששת הימים, לדעתו ממשלת האחדות ההיא הייתה הגורם הישיר לנס הניצחון במלחמה, כי כשעם ישראל מאוחד יש לו סיעתא דשמיא.

הקב"ה אוהב אותנו מאוחדים, ולכן כאשר ראש הממשלה לוי אשכול בלחץ הציבור צירף לממשלה את אנשי מפלגת רפ"י מכאן ואת בגין ואנשי חירות מהצד השני – הכל היה מוכן להתרחשות הניסים שאירעו לפני נ"ד שנים בימים האלו. אשרינו.

אבל מכאן הוא מגיע למסקנה אופרטיבית לדורנו ולימינו, אלא שהשוואות היסטוריות הם עניין מסוכן. הרב וייטמן ממשיך: כן, יש הרבה טוב גם בהקמת ממשלת איחוד של קצוות הרחוקים זה מזה בהרבה נושאים, ויש קסם ואתגר והישג מרשים ומפעים בהקמת ממשלה שתפעל לריפוי הפצעים והשסעים בחברה הישראלית ושתעסוק במשותף, במחבר ובמאחד.

אלו דבריו. והרמז ברור: רוץ בנט, אל תסתכל הצידה ואחורה, תמשיך לצפצף על רוב בוחריך ותומכיך, תמשיך להתכחש להבטחותיך המפורשות והפומביות, ולך לממשלת מרכז-שמאל חילונית שהמכנה המשותף של רוב חבריה הוא שנאת נתניהו והימין והדת והדתיים. האמנם לזה אתה מכוון ידידי הרב זאביק? האם ראש הממשלה אשכול הכניס לממשלת האחדות שלו את מפלגת רק"ח דאז?

האם הוא השאיר בחוץ את המפלגה הגדולה בישראל? האם הוא היה קורא לממשלה 'ממשלחת אחדות' אם לא היו שותפים בה הדתיים? האם הוא רימה את כל בוחריו ופעל בניגוד להתחייבות פומבית מפורשת? איך אפשר להשוות בין עובדות כל כך רחוקות זו מזו? איך אפשר לצפות שיקרו ניסים לעם ישראל כאשר קללת הפירוד רובצת על ממשלת ה'איחוד' הזו?

הרב וייטמן הזכיר את פרשת השבוע שעבר ואת שנת היובל המוזכרת בה שבה כולם שוויים, והתפייט שכמו שבשנת היובל 'הכל משתחררים מעבדותם ושוב כולנו שווים וממילא קל יותר לראות את הדברים המאחדים שבינינו ולהתעלם מהדברים המפרידים' – כך בממשלת השילוב שלפיד ובנט רוצים להקים המאחד יפרח והמפריד ידעך והכל יהיה טוב ויפה.

אני דווקא מעוניין להזכיר לידידי הרב וייטמן מילים אחרות מהפרשה הקודמת, מהברכה שבראש פרשת 'בחוקותי': 'ואולך אתכם קוממיות', ומפרש רש"י 'בקומה זקופה'. ממשלת ה'איחוד' הזה לא תעמוד בקומה זקופה לא נגד אויבינו שמבפנים ולא נגד אויבינו שמבחוץ, לא תוסיף בעם ישראל לא כבוד לתורה ולא חיבה ליהדות, היא תהיה ההיפך הגמור מממשלת האחדות שהביאה את נס מלחמת ששת הימים.

הדימיון לא דימיון, והעצה היא עצה רעה. על אירועים דומים כבר קראה הגמרא על גדולי ישראל את הפסוק 'משיב חכמים אחור ודעתם יסכל'.

לסיום אני יכול לנחם את ידידי הרב וייטמן שזה לא יקרה. ליבי אומר לי שהבלוף של האיחוד הזה בסופו של דבר לא יחזיק מים, והממשלה הרעה המתוכננת ע"י לפיד ובנט וחבריהם לא תקום, ואם תקום – תיפול תוך זמן קצר.

אך הנזק של נתינת ההכשר לשיתוף אויבינו המרים בהנהגת המדינה במחיר כבד לטווח הקרוב והרחוק כבר נעשה בחלקו לפחות, והנזק האדיר של פיצול המחנה הלאומי נעשה מול עינינו. חבל על נפתלי בנט, שפעם הערכתי את כוונותיו ואת מנהיגותו, שנסתמו עיניו מלראות את המציאות כפי שהיא, וחבל על יהודי יקר וחכם כמו ידידי הרב וייטמן שתומך במהלך מוטעה ומסוכן זה.

נתפלל שהפלונטר הלאומי והממשלתי הזה יסתיים בטוב, וה' הישר בעיניו יעשה.