פנינה פרייליך
פנינה פרייליךצילום: תהלה אבגי

עוד לפני שתהלה אומרת לי שלום עם חיבוק, היא נעמדת מול המראה בכניסה לקליניקה ומסדרת את שערותיה הסוררות, שהתפזרו ברוחות בית אל החזקות, בדרך הקצרה שעשתה מהחנייה.

באימון, שפת הגוף שלה נוקשה. היא יושבת בקצה הכורסא, ברגליים מסוכלות ולסתות קפוצות ומשדרת מתח גדול. העמדה של 'נעזרת באשת מקצוע', מכבידה עליה כל-כך. לכן התשובות שלה קצרות וענייניות.

תהלה, 26, היא בחורה נאה, גבוהה, רזה עם עיני דבש בצבע ים וחיוך כובש. הבגדים שלה תמיד מתכתבים פיקס עם סנדלי הצ'יף, עגילי החישוק, והאיפור העדין שהיא מורחת בטוב טעם. היא מוצלחת וחכמה עם עבודה מעולה כראש צוות במשרד פרסום והיא מוקפת בחברות ובמשפחה.

אחרי 5 שנות דייטים מתסכלות, היא לא מבינה למה כל הקשרים שלה נתקעים בשלב די שטחי. איך ייתכן שכמעט אף פעם היא לא התאהבה? והמפתיע הוא, שהרבה מאד בחורים רצו להמשיך איתה.

אז מה קורה פה?

בפגישה השלישית שלנו, תהלה נשברת בבכי וסוף סוף משתפת אותי שהיא פשוט חסומה. היא לא יודעת להיפתח עד הסוף עם אף אחד, וגם לא עם החברות. היא תמיד שומרת על תדמית המושלמת וחיה בתחושת תחפושת. עד לאותו הרגע, גם מולי היא התנהלה כך.

וזהו, נמאס לה לחיות במשחק הזה. היא רוצה להיות משוחררת, ולהצליח לספר לבחורים כשקשה לה או כשהיא טועה. היא חולמת על הרגע שבו תוכל לשתף אחרים במה שבאמת עובר עליה ובמחשבות השליליות שלה, לפעמים.

מסתבר, שלתהלה אין מסוגלות להביא את עצמה עד הסוף. הפרפקציוניזם שלה לא מאפשר לה להיות אנושית. פשוטה. כזאת שנכשלת לפעמים.

ישנן הרבה בנות פרפקציוניסטיות, שהשאיפה שלהן לשלימות, פוגעת ביכולת שלהן להיות טבעיות ולזרום בקשר. הן כמעט לא מספרות לאף אחד בעולם מה קורה אצלן בעומק. יש להן חיים יציבים נטולי דרמות והכל תמיד בסדר איתן. גם כשבפנים קשה להן, הסביבה לא תדע מזה. כי מבחינתן לחשוף פגיעות וחסרונות מול אדם נוסף, או לספר על טעות - זה סוף העולם.

לבנות כאלה קשה להגיד לבחור את דעתן עליו ואת התחושות שלהן בתוך הקשר. בנוסף, הן לא מצליחות להביא את הצרכים שלהן, כמו: רעב, קור, צמא, או צורך להתפנות תוך כדי הפגישה. מה שבדרך כלל קורה להן אחרי תקופת קשר מסויימת, הוא תחושת תקיעות. הרגשה שלא קורה כאן כלום וההיכרות לא מעמיקה. ושם באופן קבוע, מסתיימים הקשרים שלהן.

פרופ' ברנה בראון מסבירה, שהיכן שחושפים פגיעות, שם נוצרים הרגשות והחוויות שאנחנו משתוקקים להן. פגיעות היא המקור לאהבה והשתייכות. כן, באופן מפתיע, האהבה של בחור לבחורה, גדלה ומעמיקה, כשהיא פחות מושלמת, כשהיא מאפשרת לו לעזור לה והיא משתפת במקומות בהם היא פגיעה ואנושית.

למעשה, בנות כמו תהלה יוכלו לפתח קשר עומק זוגי, רק כשילמדו להביא את עצמן עד הסוף. לפרט את תחושותיהן ורגשותיהן מבלי לפחד להיות פחות מושלמות מול הבחור.

חדר הכושר של פרפקציוניסטית לפיתוח השריר של תקשורת פתוחה ועמוקה, הוא מול חברותיה. כל שעליה לעשות הוא לבחור נושאים רגישים שלה ולהתחיל לשתף בהם את חברותיה הטובות. בהמשך, להתייעץ איתן, לבקש את עזרתן או לספר להן על טעות שעשתה. ובשלב הבא, לשתף אותן ברגשותיה כלפיהן.

לאט לאט הפרפקציוניסטית תראה, שהשמים לא נפלו כשהיא הייתה פחות ממושלמת. אף חברה לא עזבה אותה. ההיפך, הקשר עם החברה העמיק ונפתח. כך היא תקבל בטחון להיות הרבה יותר פתוחה וטבעית בתוך קשר זוגי.

ככל שהיא תתרגל את שריר הפתיחות והטבעיות ברבדים חדשים מול חברות, כך הסיכוי של פרפקציוניסטית ליצור קשר זוגי עמוק ובריא - יגדל.

פנינה פרייליך, מאמנת אישית מרווקות לחתונה. מנבחרת המאמנים של פרויקט 252.

עדיין לא בפרויקט? הצטרפו עכשיו לתוכנית הקיץ – בלחיצה כאן>>